“Златен Рожен” – класни вина и невероятни автомобили. Задължително е да се видят и опитат

16.03.2024 15:37 Паола Хюсеин
Винарната “Златен Рожен”. На втория етаж е модерната дегустационна зала.
Кристиян Желев показва мерцедеса, който също е герой във "Вина".
Мерцедесът от 1935 г., с който цар Борис се появява в сцена от сериала "Вина"
Наградата за винен туризъм за 2023 г. на “Златен Рожен”
Издигане с балон и кола със занаятчийски сладолед са част от атракциите при винарна "Златен Рожен".
"Алфа Ромео", същата като на Гунди, но тъмнокафява. Колата на футболната легенда е била светлобежова.
Триколка, но "Месершмит"
Ролс-ройсът на Бакарди
Прочутата емблема на ролс-ройс - “Духът на екстаза”
Моторът на Стив Маккуин е една от големите атракции в музея.
"Кадилак флийтуд" е бил най-луксозният автомобил на марката през 60-те години.
Прочутият "Форд", модел Т

Ролс-ройсът на Бакарди, моторът на Стив Маккуин и алфа като на Гунди в Музея на ретро колите при винарската изба

Елегантен, леко ръждив, но напълно автентичен “Мерцедес Щутгарт” - много рядък модел. Купен е от представителството на “Мерцедес” в България през 1932 г. и никога не е напускал страната ни. Очите на Геро (актьора Герасим Георгиев) светват, когато го вижда, и веднага се опитва да седне в него. Уредникът на музея Кристиян Желев учтиво го гони - ненапразно има поставени ленти, които пазят лъскавите ретро автомобили.

Минути по-късно се оказва, че въпреки годините си мерцедесът се движи, а Лилия Маравиля - тъй като е на дядо ѝ, го подкарва.

Всичко това наистина е кино и беше част от първия епизод на втория сезон на сериала “Вина”, който се излъчва с огромен успех по БНТ.

Но декорът и автомобилът са реални и са част от Музея на ретро колите в с. Капатово. Там са също и прекрасното “Рено Монастела” от 1930 г., което си купува Марко (пак във филма), както и уникалният “Мерцедес” 1935 г., с който във “Вина” цар Борис се появява в Мелник.

Въпреки тези коли, превърнали се във филмови герои, музеят не е подразделение на Киностудията ни, а е част от винарната “Златен Рожен” в с. Капатово, собственост на сем. Маруся и Теодор Осиковски.

Впрочем те създават избата си още през 2014 г., а преди това

правят хотел, като реновират сграда - паметник на културата,

в с. Рожен край Сандански (да не се бърка с местността Рожен, където е 111-метровият пилон - те са на 300 км на изток). Няколко години по-късно до избата е построена и дегустационна зала (най-голямата в региона), където може да се опита всичко от производството. “Златен Рожен” е една от първите винарни, които се опитват да възродят и да наложат на пазара традиционните местни сортове (като превъзходния “Сандански мискет”). Наред с това експериментират с непознати досега за региона нови сортове - санджовезе, мурведър, карменер. С правилния подход и отношение към лозята - избата има вече 800 декара модерни собствени насаждения, успехите не закъсняват. През 2023 г. вината на “Златен Рожен” спечелиха два златни медала от престижния конкурс Gibert Gaillard във Франция и три златни от Concours Mondial Bruxelles. Пак през миналата година тя влезе и в топ 10 - класацията на специализираната медия Divino, с превъзходното си вино от местните сортове “Мелнишки рубин” и “Мелник 55”.

Нещо повече, спечели и наградата за винен туризъм - признание, което е особено ценно за фирмата, защото районът по долината на Струма отдавна се е оформил като туристическа дестинация и място за винен туризъм и конкуренцията е голяма. Там вече има множество прекрасни изби, които предлагат добри вина.

Причината за този успех на “Златен Рожен” се дължи както на огромните и умно направени инвестиции, така и на прекрасния екип - от талантливия и креативен технолог Димитър Петков, който прави запомнящи се вина, до лъчезарните момичета, които ви посрещат и презентират продуктите на избата на няколко езика. За притегателната сила на това място допринасят и постоянно обогатяващите се атракции, които се предлагат - издигане с балон, фермерски пазар, занаятчийски сладолед, барбекю. Поредното уникално изживяване предстои с очаквания скоро действащ вагон-ресторант. И разбира се, музеят за ретро автомобили.

Какво пък чак толкова има в него, ще се запита всеки, обикалял музеите на соцколи у нас или гледал ретро парадите на стари коли, които периодично се правят?

Лади и москвичи няма. Има едно огромно, наистина огромно хале на площ от 660 кв. м, поставено насред полето точно до съвременната и модерна винарна “Златен Рожен”. Сякаш е част от избата.

Но вътре са... 27 перфектно реставрирани коли и 25 мотоциклета на най-известните марки. И всеки един експонат има история.

Като

онази уж триколка, която всъщност е легендарният автомобил “Месершмит”

- фирмата, създавала самолетите за немската армия преди и по време на Втората световна война. След войната на Германия като на загубила държава ѝ забраняват военното производство. Компанията започва да прави първо инвалидни колички, а след това и малкия икономичен автомобил, който се превръща в тенденция в следвоенните години. Изглежда така, сякаш са отрязали кокпита на самолета и са му сложили три гуми. И воланът е като щурвал, а не като на лека кола. Тя била предназначена за германските домакини и се води триместна, като отзад дори има място за две дечица.

“Булгар Алпин” е българската кола в музея, произведена през 1968 г. в Пловдив. От нея са направени не повече от 90 бройки, а експонатът е с номер 008, както е отбелязано на табелата. Навремето алпините, произвеждани също във Франция и Испания, печелят два пъти рали “Монте Карло” - през 1971 и 1973 г. У нас Илия Чубриков побеждава в рали “Златни пясъци”, като бие и поршетата. Тайната на този модел е, че е много лек. Цялото купе е стъклопласт, като на лодките. Отлива се с калъп, насажда се на шасито, има задно разположен двигател и нисък център на тежеста.

Ролс-ройсът на Бакарди

“Произведена от “Ролс-Ройс” за Луис Гомес дел Кампо лорд Бакарди” - това пише на табела на този много дълъг и много рядък модел на лускозната марка, правен по поръчка за собственика на “Бакарди”.

Гербовете на фамилията още стоят на колата. Моделът е от 1995 г., купен е от Бакарди през 1998 г.

Неговата историческа стойност се увеличава и заради прочутата емблема на “Ролс-Ройс”, забранена през 2020 г. от Европейската общност с цел безопасност. Оказва се, че има прекалено много вредни емисии при производството ѝ, защото се прави от никел. Затова сега, когато човек си купи ролс-ройс, му дават емблемата, но отделно от колата.

Тази емблема си има име - “Духът на екстаза” (The Spirit of Ecstasy). Но това всъщност е Емили, разказва Желев. Причината за създаването ѝ е ексцентричният лорд Монтегю, който поръчва през 1911 г. на един известен тогава скулптор в Англия - Чарли Сайкс, да направи статуетка на неговата любовница и секретарка Емили Торнтън. Речено-сторено, а приликата била уникална. Лордът си имал ролс-ройс, който по онова време е без емблема. Бил обаче приятел с Ролс и Ройс и слага статуетката върху колата си. Пуританска Англия е потресена заради Емили, чиято статуетка първо се е казвала “Духът на скоростта”, после става “Духът на екстаза”.

Три години по-късно “Ролс Ройс” я правят официална емблема на марката. Създават и специален отдел за изработка на емблемата, защото богати хора почват да поръчват златни, сребърни, с диаманти. Най-скъпата статуетка струва 250 хил. паунда.

“Пиърс ароу” - първите коли на Белия дом

Няма друг такъв “Пиърс ароу” (“Голямата стрела”) в музей в Европа освен колата в с. Капатово. Американската компания “Пиърс ароу” произвежда автомобили до 1938 г. и след това фалира. Това обаче са колите на Белия дом от 1908 до 1933 г. и американските президенти са возени именно в тях. Последен е Рузвелт, който използва “Пиърс” за представителни нужди.

Производството е от 1931 г., колелата ѝ са дървени. Дървото е австралийска акация, която не се измята, не абсорбира вода. Музеят купува колата от руския реставратор Едуард Асилелов, който е известен като един от най-добрите специалисти на американски довоенни коли в Европа.

Същевременно музеят става член на клуб “Пиърс ароу”, който държи целия архив на компанията. Колите са свръхексклузивни, като се знае за кого лично е била произведена всяка една. Чарли Чаплин е имал такава, както и императорът на Япония, кралят на Саудитска Арабия, шахът на Иран, кралят на Белгия, гръцкият крал.

Колата в с. Капатово е била направена за сенатора Емануел Селър, преизбиран 21 пъти. “Какво беше учудването ни, когато видяхме, че реставраторът Асилелов е запазил оригиналните куфари, с които е купил колата от Щатите”, разказва Желев. Багажникът е от дърво и плат, а вътре има 4 броя кожени куфари от 1930 г. Върху тях са инициалите на първия собственик - Емануел Хенри Селър. В купето има щори, пепелници, плафони за осветление, стойка за краката.

Също толкова забележителен е и “Кадилак флийтуд” - най-луксозният автомобил на марката от 60-те години на XX в. Дълъг е 6 метра, вратата му тежи 50 кг. Елвис Пресли е имал същия, но неговият е в музея в Мемфис. И Мерилин Монро е притежавала флийтуд. Отзад има столчета за прислуга, за охрана, които се прибират, за да стане голям салон. Климатик има над всяка седалка, като той изцяло е в тавана. Дори и стъклата са тонирани - нещо невиждано през 1958 г., когато е произведен.

В музея в Капатово обаче има и кадилак от 1926 г., чийто салон е в оригинално състояние. Освен колелата и покривът му е дървен. “Мирише на стара копривщенска къща”, определя го Желев. Цената му по онова време е била 3300 долара.

За сравнение, когато Хенри Форд въвежда поточната линия, най-евтиният форд е бил 260 долара - 4 работни заплати. Това е първата кола в света, произвеждана на конвейер. Годината е 1927-а, а Форд достига производителност 1 час и 33 минути за една кола. Затова казват, че той прави не само революция в автомобилостроенето, но и социална революция, тъй като колата става общодостъпна за всеки американец.

Докато фордът от 1912 г. е ръчно правен, затова е и цветен. С въвеждането на конвейера всички фордове са само черни. Оттогава е прословутата фраза на Хенри Форд: “Вие може да си поръчате какъвто искате цвят автомобил, стига да е черен”. Проблемът е, че при тази производителност боята не съхне бързо. Това ставало само с черната, която била на асфалтова основа, пък и била най-евтина. Части за този “Форд” са се продавали през 30-те години на XX в. във всяка железария в Щатите. Те били абсолютно взаимозаменяеми, въпреки че колата има 42 модификации.

Така “Форд” става най-тиражираният автомобил до войната, като са произведени 15 млн. екземпляра. Всяка трета кола в Америка е била от прочутия модел Т. Чак 45 години по-късно “Фолксваген”, нежно наричан костенурката, го бие по произведени бройки.

Единственият “Мерцедес Аденауер” кабриолет у нас

отново е в Музея на ретро колите. Това е най-луксозната кола не само на марката, а по принцип в Европа през 60-те години. Кръстена е на Конрад Аденауер, първия канцлер на ФРГ след войната. Возили са го само в такива.

Същия кабриолет - изключителна рядкост, тъй като са произведени 65 бройки, е имала и Грейс Кели, принцесата на Монако. Експонатът у нас е автоматик и е в движение (както и всички коли в музея), като стига до 160 км в час. Наскоро същият “Мерцедес Аденауер” на Ела Фицджералд е пуснат на търг в САЩ за половин милион долара първоначална цена. Прочутата джаз певица е била пръв и единствен собственик и до последно са я возили в нея.

Преди няколко дни светът се раздели с един от най-известните дизайнери на нашето време - Марчело Гандини. В музея има и кола, проектирана от него - култовият “Фиат X 1/9 Bertone”.

И въпреки че в изложбената зала вече няма свободно място, намерението на стопаните е да докарат и пожарна, била на Белия дом. Ще има къде да я покажат, тъй като правят нова сграда за още 30 автомобила.

Други от Възход и падение

Ричард Гиър се завърна на червения килим на кинофестивала в Кан

Звездата от романтичните филми през 80-те и 90-те години Ричард Гиър се завърна на червения килим на кинофестивала в Кан по повод представянето на новия филм на режисьора Пол Шрейдър, съобщи АФП

Ергенът Алек: Майка ми не е повлияла на решението ми

Ергенът Алек Младенов беше категоричен, че скептицизмът на майка му по никакъв начин не е повлиял на решението му, тъй като в главата му не е имало друг финал, освен този, който се случи

На 17 май рожден ден имат

О.з. ген. Атанас Атанасов, депутат в 49-ото НС, лидер на ДСБ, съпредседател на “Демократична България”, бивш директор на НСС Лили Игнатова, световна и европейска шампионка по художествена

Алек си тръгна, без да избере нито Магдалена, нито Надежда на финала в "Ергенът"

Наистина ли един мъж може да бъде влюбен в две жени едновременно? Не, любовта не работи така, смята той "Дами, вие сте перфектни, аз не съм", каза ергенът Алек във видеообръщение към двете

Асен Блатечки режисира пиеса, в която действието се развива в XV в.

“Съкровището на Силвестър” е забавна пиеса, в която сюжетът се развива в ХV век. Главните герои са испански благородник и най-славен пират на западните морета и английски благородник и най-свиреп

>