Умно с парите от коли на пияни и дрогирани! За камери, знаци, дори и уроци за нарушителите

13.03.2024 08:33 Владимир Тодоров

Време е тези средства да се насочват към фонда за безопасност, защото губим по 2 милиарда лева всяка година от катастрофи

Няма пари за пътна безопасност, е единственото, което се чува от поне десетина години.

В Закона за движение по пътищата е записано, че 50% от глобите от електронни фишове трябва да влизат във фонд, който после да се използва само и единствено за пътна безопасност. Да, това са над 100 милиона лева годишно, но те потъват в общия бюджет на МВР. Неправителственият сектор отдавна призовава тези пари да се насочват реално за пътни мероприятия.

Парите от продажбата на колите, отнети от пияни и дрогирани шофьори, могат да отиват целево в този фонд. Има изследване, че всеки лев, инвестиран в превенция, връща 10 лева положителни резултати. Така е и в медицината, и в борбата с катастрофите. Средствата от продажбата на тези автомобили може да се инвестират в:

- инфраструктура за безопасност - пасарелки, подлези, да се разделят пътните потоци, за предпазни съоръжения, мантинели, за кръгови движения, за да се облекчи трафикът;

- в кампании за превенция, свързани с младите водачи - за стимулатори, например;

- защо не и в добре обезопасена писта, на която да карат тези младежи, които си устройват гонки (вместо да го правят по околовръстното на София и по “Цариградско шосе”).

- да се сложат допълнителни камери за скорост.

- В други европейски страни шофьорите, заловени зад волана употребили наркотици и алкохол, са задължени да преминават специални курсове, които въздействат и психологически на поведението. Това може да се предвиди в България.

Страната ни губи средно по 2 милиарда лева годишно от пътните катастрофи - като преки и косвени загуби. Това е доказано с изследвания на икономисти. Затова трябва да има целева инвестиция в превенция.

Б.Р. Авторът е от Асоциацията на пострадалите от катастрофи

Други от Анализи

Ще отмъсти ли дрипльото на богатите принцове в писанията на зрелостниците

Всъщност компромис с произведението на Смирненски няма Всяка година матурите на зрелостниците предизвикват вълнение, по-голямо дори от абитуриентските балове

“Краят на историята” умря миналата седмица

Държавният секретар Блинкен го погреба с песен През последните десетина дни Вашингтон, Пекин и Москва най-сетне представиха пред публиката новата политическа география на света

Младото поколение затъва в дългове

Младите работници и служители са с по-ниски доходи и имат по-големи финансови задължения в сравнение с тези на заетите на пазара на труда в САЩ, които са били на тяхната възраст преди 11 години

2500 лв. удря средната заплата до края на годината? (Графика)

Интересно е, че работодателите вдигат заплати, но и наемат нови хора - и тук държавният сектор дори изпреварва частниците Заплатите продължават да растат ускорено въпреки забавянето на инфлацията

Със или без коли в центъра на София и на големите градове?

Какво трябва да се направи за велосипедите и тротинетките Въпросът въобще не е странен и има много “за” и “против”. В Ню Йорк например само 45% от домакинствата, т.е. 20% от гражданите, имат коли

>