Умни автомобили с камери ще контролират паркирането в София

12.03.2024 11:24 Цветелина Стефанова
Автомобилът на Центъра за градска мобилност е оборудван с камери, за да хваща в реално време нарушителите.
На автомобила има поставени четири камери за разпознаване на номера. Така те ще могат да хващат както успоредно, така и перпендикулярно паркираните автомобили.
При обиколка със скорост 25-30 км/ч автомобилът може да проверява между 2500 - 3000 коли в час.
В автомобилите има и скоби за неправилно паркиралите.
Шефът на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев и Андрей Лилов от консорциума показаха новия апарат, с който ще бъдат оборудвани колите.
Софтуерът се управлява от бордово устройство в автомобила. Колата ще бъде свързана с центъра за контрол на ЦГМ, където автоматично ще се получава информация за неправилно паркираните автомобили, а екипите ще могат да поставят на място скоба на нарушителите или от центъра ще бъдат изпращани на място паяци.
На таблета в реално време се показва дали е заплатено за зоната.

Дигитална революция ще промени паркирането в София, а автомобилите на Центъра за градска мобилност ще бъдат оборудвани с камери, които в реално време ще хващат нарушителите. Това е част от новата система, която ще обедини и дигитализира всички услуги на дружеството. Тя трябва да заработи през май.

Новата система включва и единен онлайн потребителски профил, през който всички услуги на ЦГМ ще бъдат достъпни на "виртуално гише". Освен за плащането на зоните ще може

да се подават и документи за електронен винетен стикер

по местоживеене, или за "Служебен абонамент" - чрез интеграция със Система за сигурно връчване и Система за електронна автентикация. Всеки ще може да си направи и клиентски профил, в който да добави своята платежна карта за заплащане на услугите и да получава известия при изтичането им. Така от своя профил ще може да плаща и за поставена скоба и за преиздаване на електронен винетен стикер. Ново единно мобилно приложение за iOS и Android също е част от удобствата, които ще улеснят гражданите за услугите по паркиране. През него ще може да се получава информация къде има буферни паркинги, както и колко са свободните места в тях.
Дигиталните услуги по паркиране поетапно ще бъдат свързани и с единната система на градския транспорт, за да могат да се комбинират всички услуги. Обединението на системите ще даде възможност в бъдеще през приложението да се плаща и услугата "Паркирай и пътувай".

Една от най-големите промени е оборудването на автомобилите на Центъра за градска мобилност с по четири камери за разпознаване на номера. Така те ще могат да хващат както успоредно, така и перпендикулярно паркираните автомобили. Софтуерът пък ще се управлява от бордово устройство в автомобила. Колата ще бъде свързана с центъра за контрол на ЦГМ, където автоматично ще се получава информация за неправилно паркираните автомобили, а екипите ще могат да поставят на място скоба на нарушителите или от центъра ще бъдат изпращани на място паяци.

Системата ще разграничава автоматично и автомобилите със стикери за паркиране по местоживеене или със служебен или специален абонамент. Във вторник ЦГМ показа една от колите с ново оборудване. Освен камерите и бордово устройство, за демонстрацията колата беше оборудвана и с антена за разчитане на стикерите от техническите прегледи. Антената не е част от проекта, но показва възможностите за бъдещо развитие с бекъп системи и интеграции.

Подобна модерна и интегрирана система контролира паркирането в Амстердам, а софийската ще е първата на Балканите.

В момента контролът в зоните за платено паркиране се случва ръчно чрез контрольори. Физическото обикаляне на зоните е скъпо и отнемащо време. Затова нови съвременни устройства са предвидени и за контрольорите, като

оборудването ще разполага с автоматично разпознаване на регистрационни
номера

Въвеждането им ще осигури много по-ефективен метод за управление на платеното паркиране. Това е интелигентна технология, разработена чрез използване на изкуствен интелект, използвана в "умните" системи за управление на паркирането, обясниха от Центъра за градска мобилност.

Технологията помага не само за хващането на нарушители, но и за по-добро планиране на маршрутите на мобилните патрули в пиковите часове, така че за кратко време да се обходи голяма част от платената зона.

В устройствата ще има и паникбутон, който ще повиши сигурността на контрольорите в случаи на разправии с глобени нарушители.

Паркинг патрулите могат да събират информация в реално време и за заетостта и наличието на местата за паркиране. Данните ще могат да се използват, за да се анализират зоните в пиковите часове, а в бъдеще - да се подобри градският трафик и да се намали отделянето на вредни емисии, като се пренасочват водачите към части от зоната с повече свободни места. За тази цел обаче трябва да се изгради и инфраструктура за маркиране, номериране и обособяване на паркоместата, платените зони, за да се проследява статусът им. По този начин чрез мобилното си приложение например шофьорите биха могли да виждат къде има свободни места, а не да обикалят центъра на града.

Автомобилите с възможност за автоматизирано разпознаване на регистрационни номера

имат капацитет да контролират над 150 хил. места на ден,

което дава възможност за мащабно разрастване на контрола на паркирането в София.
Дигиталните услуги ще могат да се надграждат и модифицират, ако Столичният общински съвет реши да промени правилата. Натрупаната информация от системата ще може да се използва, за да се анализират и предлагат решения на база събраните данни.

Софиянци ще могат, както и досега, да поставят талон за паркиране на таблото, като контрольорите по паркирането ще правят проверка в интегрирана система, обединяваща контролните данни от колата и от физическия патрул. В допълнение, има интеграция за проверка на един от най-важните за Столична община местни данъци - пътния. Така може да се осъществява и контрол върху нарушителите, каращи без платен пътен данък, а данните за тях да се изпращат към съответните органи. Общината не само ще може да увеличи събираемостта на данъка, но и на глобите на автомобили в движение без платен такъв.
Дигитализирането на услугите ще даде възможност в бъдеще да се въведе изцяло електронен талон, което ще спре порочната практика да се паркира повече от максималното време. Освен това, ако СОС реши и има законодателна промяна, ще може да се налага и виртуална скоба.

Събирането на данни за паркирането в целия град както в зоните за паркиране, така и извън тях, позволява да се направят анализи и да се вземат информирани решения за въвеждане на гъвкави политики за паркиране. Системата дава възможности за въвеждане например на електронни стикери по райони и платено паркиране за всички извън района. На база на анализите може също да се мисли за въвеждането на справедливо заплащане в централната градска част. Или пък да бъде въведена нощна зона в дните с натоварено паркиране в райони с много барове и дискотеки. Или въвеждане на места за краткотрайно паркиране в близост до институции.
В системата могат да се добавят както новоизградени общински паркинги, така и съществуващи частни. При желание може да се осигури и интеграция с външни системи и услуги, например нискоемисионни зони, и така да се прилагат различни правила за достъп до паркиране в зоните и др.
Решението предвижда и

възможност за внедряване на бекъп система

с RFID антена (която чете таговете, интегрирани в стикерите за технически прегледи). Използването на основна и бекъп система едновременно - камерите и антените би позволило да се достигне разпознаваемост от над 95%.
Тези антени могат да се използват и като допълнителен метод за контрол вътре в нискоемисионната зона, като следят влезлите в малкия ринг превозни средства. Към момента проектът за екозоната е с контрол само на входа, а проверката за екокатегорията чрез стикерите се прави през базата данни на Автомобилна администрация.

Проектът няма аналог в България. Огромният брой автомобили над 1 000 000, съчетан с широкия обхват на зоните за платено паркиране и наличните паркоместа, налага внедряването на интегриран подход за контрол и предоставяне на услуги за софиянци. Дигитализацията на паркирането е стъпка в правилната посока, която ще допринесе за по-ефективно и модерно управление на паркирането в Столична община.

Други от От страната и света

Гражданин на САЩ, издирван от Интерпол, е задържан в Благоевград

Съдът уважи искането на Окръжна прокуратура – Благоевград за вземане на мярка за неотклонение „задържане под стража" спрямо гражданина на САЩ А.Х.-К., обявен за международно издирване с червен

Закопчаха четирима мними строителни предприемачи във Варна

Окръжната прокуратура във Варна се е самосезирала и започнала разследване по случай, при който мними строителни предприемачи рекетирали клиентите си или прекратявали предварително уговорените

"Булгаргаз" ще съди "Газпром" за 400 млн. евро претърпени вреди (Видео)

Новото ръководство на "Булгаргаз" ще съди "Газпром" за 400 млн. евро претърпени вреди. Това заяви на брифинг служебният министър на енергетиката Владимир Малинов. Той напомни, че през април 2022 г

Румен Радев връчи почетния знак на учени и дейци на образованието и културата

С Почетния знак на президента Румен Радев удостои изявени български дейци на образованието, науката, културата и изкуството. На тържествена церемония в Гербовата зала на „Дондуков“ 2 държавният глава

Съдът: Делата са накърнили престижа на Алексей Петров, прокуратурата да плати 50 хил. лв. на наследниците му

Държавното обвинение е осъдено и на 24 хил. лв, които били адвокатски хонорар по производството за пране на пари  Девет месеца след убийството на Алексей Петров неговите наследници - съпругата и

>