Компанията, създадена преди година с едни 30 млн. лв., до месеци готова с първата държавна батерия за ток

04.03.2024 19:14 Марияна Бойкова
Батерията ще е с мощност 1 мегават и капацитет за съхранение на електроенергия 2 мегаватчаса.

Националният енергиен оператор разработва 8 проекта, с които да кандидатства по плана за възстановяване

Първата пилотна батерия за съхранение на електроенергия може да бъде построена тази година. Тя е проект на Националния енергиен оператор (НЕО) и на Националната електрическа компания (НЕК). От НЕК е площадката, която ще бъде при един от ВЕЦ-овете ѝ.

“По най-бърз начин искаме да я построим, за да трупаме практически опит, защото за България тези съоръжения са нови”, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на енергийния оператор Александър Михайлов.

Изчакват се данните за присъединяване към системата на НЕК, за да бъде обявен търг за проектиране, доставка, монтаж и пускане в експлоатация на първото съоръжение за съхранение на енергия от ВЕИ.

Батерията ще е с мощност 1 мегават

и капацитет за съхранение на електроенергия 2 мегаватчаса. Тази микробатерия може да бъде построена за 3 до 6 месеца.

Това е първата стъпка на Националния енергиен оператор, който беше създаден от БЕХ с капитал от 30 млн. лв. преди година.Учредиха я на 28 февруари 2023 г., а на 9 март тогавашният министър на енергетиката Росен Христов разреши вписването ѝ в Търговския регистър, което стана  на 4 април. Предметът на дейност е изграждане и експлоатация на съоръжения за електрическа енергия и всички други, незабранени от закона дейности.

Основният замисъл беше тази държавна компания да поеме строителството на големите батерии, които трябваше да се финансират по плана за възстановяване и устойчивост.

По плана има два проекта за съоръжения за съхранение на енергия. Единият първоначално беше за изграждане на национална инфраструктура за съхранение на електрическа енергия от ВЕИ (RESTORE) с общ капацитет за складиране на 6000 мегаватчаса. Идеята беше те да са до подстанциите на ЕСО и да съхраняват ток колкото половината потребление на страната през деня.

Финансирането по плана беше 1,6 млрд. лв. По-късно, след редуциране на европейското финансиране по Механизма за възстановяване и устойчивост, сумата беше свита на 780 млн. лв., а капацитетът на батериите намален наполовина - за съхранение на 3000 мегаватчаса. С решение на парламента пък безвъзмездното финансиране вместо 100% за проект беше редуцирано до 50%, а останалите 50 на сто се осигуряват от фирмата, която кандидатства. Точно върху тази процедура трябваше да се фокусира новосъздадената компания.

Година по-късно 30-те милиона лева, осигурени от БЕХ, са по сметките на фирмата. Почти нищо не е харчено с изключение на средства за поддръжката на компанията, за заплати, оборудване, наемане на офис.

Директорът на НЕО Александър Михайлов казва, че тя работи в две сфери. Едната е съхранението на електроенергията, а втората - производството на ток от нискоемисионни източници.

В първото направление

фирмата е по-напред с разработките си

Тя се фокусира върху проекти за съхранение, за да е подготвена за процедурата за батериите. Очаква се тя да стартира през лятото или есента.

През тези 12 месеца НЕО работи по 8 проекта. За предпроектните проучвания е сключен договор за безвъзмездна помощ с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ). Обикновено то е между 1 и 1,5 процента от стойността на батерията. ЕИБ ще избере трите най-рентабилни, за да ги финансира или кофинансира. Ако и осемте проекта се окажат жизнеспособни, Националният енергиен оператор ще кандидатства по процедурата за батерии с всички тях, а  половината от финансирането ще търси и от търговски банки.

“Ние се целим към 10-15% от предвидения капацитет за съхранение по плана, което е между 300 и 500 мегаватчаса. За да го сравним, капацитетът за съхранение на планираните от нас батерии е колкото половината потребление на електроенергия от общинските структури на град като Видин”, каза Михайлов.

За да диверсифицира риска, компанията работи по няколко линии.

Първата е да се търси сътрудничество с общините. При тази схема бизнес моделът изглежда така: общините предоставят площадки за изграждане на батерии. Иска се да са в близост до електропреносна мрежа. Следващата стъпка е компанията да сключва дългосрочен договор с производител на ток -  с АЕЦ “Козлодуй”  или с вецовете на НЕК,

за да изкупува 8 часа нощна енергия

с фиксирани цени. Тя сключва и договор с общината, предоставила площадката, за захранване през деня на всички общински инфраструктури с ток на преференциални цени. С дългосрочнен договор с производител фирмата има сигурност за енергията за съхранение, а ползата на общината е, че има прогнозируеми разходи за енергия на сградите си - болници, училища, детски градини, домове за възрастни.

Другият модел при сътрудничество с общините е компанията да купува по борсови цени нощната енергия, а с общината да има условен договор, че

през деня ще захранва с енергия нейните дружества

на цената на борсата минус 10% например.

Този модел НЕО се опитва да реализира и с държавни предприятия. Работи се по проект с ВМЗ-Сопот, за взаимноизгодно сътрудничество.

“Всеки един от тези модели има плюсове и минуси, очакваме предпроектните проучвания на ЕИБ какво ще покажат”, каза директорът на НЕО.

Паралелно се прави пазарно проучване дали могат да се намерят площадки, които да са подготвени за изграждане на батерии. На сайта на компанията беше обявен търг за такива площадки, които да имат документи за присъединяване към мрежата.

“Търсим готови площадки с осигурено присъединяване към мрежата. Не разполагаме с време за купуване на земя, за ПУП, за екооценки. Проучваме, за да видим какво се предлага и на какви условия. Ако бордът на директорите на компанията и БЕХ одобрят този разход, ще ги купим, за да имаме автономни проекти”, обясни Михайлов.

Те са за съоръжения за съхраняване на енергия, които ще се строят с търговска цел. 

При тях бизнес моделът е друг - през най-евтините 2 часа през нощта се купува електроенергия,

която се продава сутринта,

при първия пик. След това се купува ток в най-евтините два часа по обед, а вечерта се продава. Избира се периодът с най-ниските и с най-високите цени за търговия.

Разработването на тези бизнес модели се прави, за да има компанията предпроектни проучвания от всички видове и да е готова да кандидатства със структурирани проекти през лятото, когато се очаква да бъде обявена процедурата.

Михайлов каза, че са подписани предварителни договори за присъединяване между бъдещи собственици на ВЕИ и Електроенергийния системен оператор за 6000-7000 мегавата. Това означава, че голяма част от тях ще се реализират.

“Това ме кара да си мисля, че в обедните часове ще има енергия с нулеви и дори отрицателни цени. Сложна е конюнктурата на борсата, но би трябвало такива проекти за батерии да са рентабилни. Грешно е да плащаме на чужденците за трансграничното балансиране, при което те да вземат излишъка от енергия на ниски цени, а когато имаме недостиг, да ни я продават скъпо”, смята Михайлов.

Фирмата планира голяма част от приходите ѝ да са от маржовете между евтината и скъпата енергия. Освен това тези съоръжения могат да предлагат и така наречените системни услуги - да помагат за балансиране на системата, макар и скромно, когато тя е в излишък и в недостиг.

Второто направление за развитие на компанията е производство на електроенергия от хидротехнически съоръжения, минивецове и вецове. Насочват се към неоползотворени водни ресурси. Разглеждат се микро, малки до средни проекти.

 

Други от От страната и света

Умните трупат не пари, а свои хора за успех в кариерата

Идеята да разчитате само на себе си не води към професионални върхове "Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие

След удара със загинал PR-ът на Кирил Петков - Найо Тицин, открито описва и показва ужаса (Обзор)

Мъж загина след катастрофа с автомобил на НСО, с който съпредседателят на “Продължаваме промяната” Кирил Петков е пътувал към среща от предизборната кампания на партията във Варна

Над половината заявления за гласуване върнати - хората си бъркат името

За двата вида избори общо са подадени 65 257. 1/3 са за евровота, но от тях едва 9765 са одобрени Над половината от заявленията за гласуване в чужбина за евровота и общо над една четвърт от всички

Огромна тапа на изхода на София за магистрала „Тракия“

Огромна тапа се е образувала на изхода на София за автомагистрала „Тракия“. Задръстването започва още от Горубляне в посока Пловдив и е в две колони. На детелината на магистралата има патрули на

Съдът каза “не” на новото движение край НДК (Обзор)

Новата организация на движението около НДК да бъде “безусловно” прекратена. Това постанови Административният съд София-град. Магистратите са приели, че действията на Столична община не се основават

>