Греди Асса - голям художник (по Емил Стойчев), а за приятелите: лесен за обичане човек

28.02.2024 23:01 Калина Костова
Греди Асса с министъра на културата
Илияна Йотова с Греди Асса на откриването на изложбата му “Пътувания”
Греди Асса с издателя на "24 часа" Венелина Гочева (вляво). До тях е художникът Емил Стойчев.
Йорданка Фандъкова и вицепрезидентът Йотова
Валентин Старчев, Греди Асса и Павел Койчев (от ляво на дясно)

До 2 май в градската галерия на София един номад на 70 години разказва в 140 платна своите “Пътувания”

Греди Асса поведе в своите "Пътувания" приятели, колеги и почитатели, за да им разкаже живота си в картини до скромните свои 70 години.

Направи го месец след рождения си ден чрез 140 платна, изумително осветени и с  мултимедия, която "препуска" през цветовете на Греди. Откриването на юбилейната изложба бе във вторник и сряда, а пространството около и във Софийска градска художествена галерия се изпълни със стотици хора, които и след обиколките в трите зали, не тръгваха и навън продължаваха емоционално да говорят за родения в Плевен художник с над 80 самостоятелни изложби и нас и в чужбина. До 2 май българите могат да съпреживеят пътя на един от най-впечатляващите ни автори в специално преустроеното пространство на галерията по идея на куратора Иво Милев. Той обмисля, създава и убеждава Греди Асса в концепцията си повече от половин година. 

Тази одисея ме превърна в номад. Вярвах в илюзията, че когато познаеш света, ще намериш себе си. А открих изкуството и страстта на цвета и линията. По пътя си срещнах хора планети, учители легенди, художници, законодатели на изкуството. Тези личности бяха моите посоки, компасът на вътрешните ми състояния, грешки и успехи. С тези думи Греди Асса описа своите "Пътувания". Те са метафора за етапите в развитието му като творец и показват колко ценно е неговото място в съвременното българско, европейско, световно културно пространство. 

Ретроспективната експозиция включва маслена живопис, акварел и рисунка от края на 70-те години на ХХ век досега, някои от които непоказвани пред публика. Греди Асса показва платна от ателието и личния си фон, от галерии и музеи в страната и от частни колекционери. А на огромния екран чрез мултимедия се "въртят" картини, които не са включени в изложбата. Идеята за тяхното "вихрено представяне" е отново на Иво Милев, за който това най-удачният начин да се покаже изобилието от рисунки с подписа на Греди Асса. Специализирано музейно осветление, което е отново идея на куратора и е подбрано специално за проекта, след края на изложбата остава като дарение за градската галерия.  

“Гледаш самобитно, свръхинтелектуално изкуство, а толкова просто изглежда. Щастлив съм, че тук съм като обикновен човек, зрител и консумирам изкуство, за което благодаря на Греди Асса”, каза за “24 часа” министър Кръстев.

За един от най-разпознаваемите български художници - Емил Стойчев, Греди Асса е “голям художник”, който носи в себе си две култури, а това "несъмнено се забелязва в неповторимата му живопис".

Мирослав Боршош говори не като политик, а като част от кръга "Приятели на Гредо" и го описа като "лесен за обичане човек" . 

  Андреа-Филипа Зидарова, изкуствовед:

Талантът да внушиш, че едно зелено петно е градина и публиката да се съгласи

Греди Асса споделя, че с тази изложба идеята му е да покаже българския пейзаж (а и пейзажа по принцип) в нова, друга светлина, да смени конотацията, да обърне повече внимание на въздействието и впечатлението, което оставят пейзажите у зрителите.

За автора е важно публиката да може веднага да разпознае и свърже картината с конкретното място, което тя изобразява – без значение дали това е Витоша, Исландия, Флоренция, Франция... “Идеята не е да изобразиш градина, а да внушиш, че едно зелено петно е градина и публиката да се съгласи с това”, казва Асса. Художникът мечтае за по-голяма мощност и красота в българския пейзаж, за по-различен мащаб.

Сериите рисунки заедно с живописните платна покриват възможно най-пълно понятието пътуване. Това заглавие, разбира се, може да бъде възприето както буквално, така и метафорично – буквалните пътувания на автора из различни държави и континенти, пътуването из творчеството му, личното негово пътуване из собственото му съзнание, пътуване към себе си, пътуване във времето – от най-ранната му творба до най-новата, а изследователски погледнато, може да бъде проследено и пътуването от рисунката като първоизточник към живописта и създадената неразривна връзка между двете. 

 

 

Други от От страната и света

Йордан Цонев за цените и спекулата: Правителството трябваше да е по-твърдо

Пред Радев зам.-председателят на ДПС даде за пример Гърция, където изпълнителната власт не само се договорила с търговските вериги, но и санкционирала с 1 милиард евро за необосновани

Възстановено е движението през ГКПП Кулата - Промахон

Възстановено е движението за МПС над 12 т по път I-1 /Е-79/ София – Кулата при км 441, през ГКПП Кулата – Промахон. Това съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура"

Тюлен монах се появи във Венецианската лагуна

След делфина Мимо във Венецианската лагуна беше забелязано и друго морско създание, наподобяващо на тюлен монах, предаде АНСА, цитирана от БТА. Създанието беше заснето да плува близо до остров Лидо

САЩ отхвърли офертата на Xtellus за активите на „Лукойл“

САЩ отхвърлиха офертата на група, водена от американската банка Xtellus Partners, за придобиване на чуждестранните активи на руската петролна компания „Лукойл", предаде Ройтерс, цитирана от БГНЕС

Иван Костов пред пълна аула в СУ: Смяната на лицата не променя системата, трябва ясна цел (Снимки)

Смяната на лицата не променя системата, тя се променя само с ясна, проверима институционална цел: днес това е независима съдебна власт. Това каза бившият премиер Иван Костов

>