Годината на Райна Кабаиванска започва с “Аида”, завършва с 90-годишния й юбилей

25.01.2024 06:42 Христо Николов
Райна Кабаиванска навършва 90 години в края на 2024 г. СНИМКА: РУМЯНА ТОНЕВА
Костадин Мечков – Царят, Божидар Божкилов – жрецът Рамфис и Андреа Каре – военачалникът Радамес (отляво надясно) в софийската постановка на “Аида”. СНИМКА: НИКОЛАЙ ЛИТОВ
Божидар Божкилов СНИМКА: Николай Литов

От цял свят в София пристигат звезди, минали през майсторските класове на певицата

Четири поредни вечери с представления на “Аида”, първото от които е тази вечер, бележат официалното начало на “Годината на Райна Кабаиванска”, инициирана от Нов български университет. Те ще се състоят в Софийската опера и балет с участието на някои от звездите на световната оперна сцена, минали през нейните майсторски класове – Виториа Йео, Вероника Симеони, Андреа Каре и др.

Юбилейната година за голямата българска певица, която в самия ѝ край – на 15 декември, ще празнува 90-ия си рожден ден, продължава с концерти през февруари и май съответно в Парижката опера, зала “Бастий” и в лондонския “Бритън Тиътър”, спектакли на “Мадам Бътерфлай” и на “Силата на съдбата” в Палермо и в Пловдив.

Както и няколко филмови премиери – БНТ ще излъчи на 4 февруари галаконцерта от миналогодишния майсторски клас на Райна Кабаиванска. Планира се и представяне на филмова трилогия за майсторските класове. Има още събития, които предстои да бъдат обявени, както и поредният майсторски клас наесен, организиран както винаги от Нов български университет.

В тези 23 години, в които университетът организира майсторските класове, през школата на Райна Кабаиванска и подкрепени от нейния стипендиантски фонд преминаха певци,

които в момента буквално владеят световните сцени

Вероника Симеони например пристигна в София директно от Милано, където участва в серия спектакли на новата постановка на “Дон Карлос”, с която бе открит официално сезонът в “Ла Скала” на 7 декември. Там като принцеса Еболи тя партнира на Анна Нетребко, която пееше ролята на кралица Елизабет под диригентската палка на Рикардо Шаи.

Южнокорейското сопрано Витория Йео, която публиката в София добре познава от много нейни участия, е призната изпълнителка на партията на Аида, която е представяла на Залцбургския фестивал, в Кралския театър в Мадрид, Римската опера и др.

В София тя ще бъде Аида в четвъртък и в събота, а в петък и в неделя в същата роля ще видим украинката София Соловий. След нападението на Русия срещу Украйна София се завръща при семейството си в родния Лвов и участва в серия концерти Muses are not silent, излъчвани онлайн от подземието на Лвовската филхармония. Година по-късно възстановява международните си изяви. Само преди месец по покана на Вера Немирова Соловий направи забележителен дебют в “Летящия холандец” на Вагнер на сцената на Варненската опера.

Партията на египетския военачалник Радамес е поверена на друго голямо име от школата на Кабаиванска, познато в Ню Йорк, Лондон, Милано, Мадрид, Виена, Мюнхен, Копенхаген - италианския тенор Андреа Каре. С красивия си тембър и характерна емоционална интерпретация Каре бързо печели симпатиите на публиката, независимо в коя точка на света пее.

През 2006 г. Райна Кабаиванска го запознава с Лучано Павароти и

той става неговият последен ученик

На сцената Каре си партнира със самата Райна Кабаиванска, а също с Пласидо Доминго, Елина Гаранча, Александра Куржак, както и с българската оперна звезда Соня Йончева.

Другият Радамес е Давиде Риу. Той вече е любимец на софийската публика след участията му в “Турандот” през 2016 г. и 2022 г., Полионе в “Норма” през 2017 г. и Манрико в “Трубадур” през 2019 г. Междувременно Риу дебютира във Филхармоничния театър на Верона, театър “Франческо Чилеа” в Реджо ди Калабрия и в оперния театър на Кайро.

Друг съвсем млад певец от школата на Кабаиванска е 30-годишният български бас Божидар Божкилов, който участваше в майсторските класове през 2022 и 2023 г. Той ще пее за първи път ролята на жреца Рамфис в “Аида”. Макар че за бас неговата възраст е доста младенческа,

вече му се е случвало да влиза инцидентно в роля

– преди няколко години в театъра на Парма се налага да замени друг изпълнител на ролята на Колин в “Бохеми”. И разказва, че успели само да го разходят по сцената и да му покажат откъде влиза и откъде излиза.

“В такива случаи трябва максимално да се концентрираш и да запомниш всичко. Но критериите се вдигат, когато участваш в цялостен репетиционен процес, както в случая за “Аида”, казва певецът. Диригент на четирите софийски спектакъла е Паоло Андреоли.

Божкилов обожава да пее на руски и публиката на галаконцертите на майсторските класове чу каватината на Алеко от едноименната опера на Рахманинов, а на другата година – арията на Иван Сусанин от операта на Глинка.

Завършил е класическо пеене в Музикалното училище, а човекът, който го подготвя и е негов пръв учител по пеене, е големият български баритон Стоян Попов. Постъпва една година по-късно от съучениците си в училището, защото, когато е в 9-и клас, гласът му все още мутира. После завършва и Музикалната академия.

От известно време подготвя цикъла песни на Мусоргски “Песни и танци за смъртта”. Подготвя също Атила от едноименната опера на Верди, Ферандо от “Трубадур” и Джовани ди Прочида от “Силата на съдбата”.

Други от Култура

Смразяващите “Съседи” от България в топ 10 на проектите, които трябва да се видят във Венеция

В 218 дни - до 24 ноември, творците интерпретират темата "Чужденци навсякъде" Най-голямото откритие беше малък павилион на брега срещу Джудека, където артисти и историци са намерили начин да направят

Пловдивският "Одисей" зашемети Будапеща, някои плакаха (снимки, видео)

С 11–минутни нестихващи аплодисменти публиката в Будапеща възнагради актьорите на Драматичен театър – Пловдив за представлението "Одисей", с което беше открито единадесетото издание на международния

Стихосбирка на Георги Господинов с номинация за френска награда за преводна поезия

Стихосбирка на Георги Господинов е номинирана за френската награда "Маларме" за преводна поезия, съобщи той в публикация в профила си във Фейсбук. "Много се радвам, че стихосбирката "Там

Ново поколение карикатуристи в 49-ата национална изложба. Звучи като виц, щото и парламентът е 49-ият

В последните години ежегодната Национална изложба на карикатурата е в непрекъснато състезание с Народното събрание. В момента сме в паритет 49 на 49. Затова и политиката присъства силно по стените на

Валери Йорданов: Напуснах тази смрад в Народния театър и съюза на Христо Мутафчиев

Актьорът Валери Йорданов е напуснал Народния театър и Съюза на артистите в България. Той сам съобщи новината във фейсбук профила си.  "Току що напуснах и се спасих от бъдещето на тази смрад

>