След лошия резултат от PISA: Мислят нови програми, ориентирани към компетентностите на учениците

17.01.2024 17:20
Проф. Галин Цоков

Възможностите за въвеждане на нови учебни програми, които да са ориентирани към компетентностите на учениците, обсъжда в момента работна група в Министерството на образованието. Тя трябва да е готова с идеи до средата на месец февруари.

Това обяви министърът на образованието проф. Галин Цоков в ресорната парламентарна комисия в отговор на депутатски въпроси за това какви мерки е предприело МОН след лошите резултати на учениците на теста PISA.

Оценките от въпросното оценяване излязоха в края на миналата година. Според тях половината от българските ученици нямат умения за аналитично и критично мислене, логически взаимовръзки, четене с разбиране, осмисляне на събития, решаване на ежедневни проблеми и др.

Кога ще започне обсъждането на концепция за учебните програми? Досега бе оставено на администрацията да ръководи процеса и нямаше политическо лидерство. Децата не издържат на темпото, нямат време да затвърдят знания, има много фактология, липсва акцент върху уменията, почти никакъв акцент няма върху формирането на нагласи, отбеляза шефът на комисията по образование Красимир Вълчев.

 Говоря за тези учебни програми от 15 г. Доколкото разбирам от странични източници, някакви работни групи в МОН обсъждат нещо, не знам в какви формати и къде, но молбата ми е когато обсъждате такива сериозни неща, да каните представители от всички парламентарни групи, настоя пък депутатът от БСП Ирена Анастасова.

В момента няма групи, които да обсъждат промени в конкретни учебни програми. Има група, която обсъжда концепция, рамка на учебни програми, ориентирани към компетентности. Тя може би до средата на февруари ще даде тази обща визия, на която трябва да се основават те и след това ще можем да обсъдим разработването на концепция за това какво трябва да представлява една такава програма, обясни Цоков. И предложи на комисията да се включи в обсъждането през февруари. По-късно за мнения щели да бъдат потърсени юристи и експерти.

Трябва да видим и какво е националното съгласие по това, че трябва да има промяна във философията на учебните програми и как те се структурират, а не толкова за съкращаване на съдържанието, подчерта още Цоков.

За промените в балообразуването на кандидат-студентите по медицина

С решение на Министерския съвет отпреди седмица оценката от матурата по български език вече не е балообразуваща за кандидат-студентите в специалностите "Медицина", "Дентална медицина" и "Фармация". С промените балът на кандидат-студентите задължително ще е от утроените оценки от изпитите по химия и по биология. А вместо оценката по български, за балообразуващи ще се вземат оценките по химия и по биология от 9 и 10 клас.

Разбрах, че промяната е по инициатива на Министерството на здравеопазването. Това беше ли съгласувано с МОН и с вашите експерти, и на какво се базира това решение?, попита депутатът от ИТН Андрей Чорбанов.

Тази промяна е свързана с това, че медицината е регулирано професионално направление по наредбата за професионалните изисквания и тя е към Министерството на здравеопазването. Доколкото знам не е имало някакво съгласуване с министерството сега, но е имало такова обсъждане в предходни години. Позиция на нашите експерти е била, че тази наредба да влезе в сила за тези, които още са в прогимназия, за да могат да се подготвят за кандидатстване. Следващата седмица ще има среща с ректорите на медицинските университети и ще се види дали може матурата да се върне като общ показател по отношение на функционалната грамотност на кандидатите, каза проф. Цоков.

Готвят нови критерии за оценка на образователните институции

Нови критерии, по които Регионалните управления на образованието (РУО) да оценяват училищата - квалификацията на учителите, постиженията на учениците на различни тестове и олимпиади, и др., готви МОН с промените в стандарта за качество на образованието.

"От месеците, в които е начело нашият екип, видяхме, че наистина РУО са насочени повече към контрол на административната дейност, формализъм и работа с документи. С промените в стандарта за качество поставяме акцент върху задълженията на началника на РУО по дейностите по образователния процес и резултатите отт него. Тоест - не контрол на документите, а мониторинг върху резултатите, които се постигат в образователните институции, напредък и постиженията на учениците в съответните образователни институции, квалификация на учители, постижения на ученици на олимпиади и НВО", разказа пред депутатите Цоков.

"Образователните институции няма да се оценяват по документи, а по отношение на постигнатите резултати. Още една важна промяна е акцентът върху методическата подкрепа. Тя също не трябва да е по отношение на изготвяне на документацията, а върху напредъка по образователния процес", допълни министърът.

"Може би трябва да направим и законови промени. Готови сме и обсъдихме такива - да забраним оценката на педагогическата работа въз основа на документи. По-лесно е да се оценява така и докато не е забранено, винаги ще се търси по-лесното. Трябва да се разработят и инструменти за оценка, а не всеки да ходи и да оценява различни неща. Тези инструменти трябва да ги разработи МОН. Това е важното в системата, а не дали си попълнил документа", настоя шефът на комисията по образование в НС Красимир Вълчев.

Подготвяме промяна и въвеждане на стандарт за качество, разбира се съобразени със спецификата на различните образователни институции. РУО трябва да са експертните органи, които да оценяват качеството на образованието. Предвидили сме стандартът за качество да се въвежда в период от няколко месеца, обясни проф. Цоков.

Други от Просветни

Физическият факултет на Софийския университет открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

Учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски" ще бъде открита днес от 14 ч в кампуса „Лозенец" (бул

Физическият факултет на СУ открива учебната сграда на Центъра за квантови технологии

На 19 декември 2025 г. в 14 ч в кампус „Лозенец“ (бул. "Джеймс Баучър" № 5, гр. София) ще бъде открита учебната сграда на Центъра за квантови технологии (ЦКТ) към Физическия факултет на Софийския

Просветният министър Красимир Вълчев откри нов STEM център в гимназия в Монтана

"Министерството на образованието и науката продължава да работи за модернизация на образователната среда, като паралелно с инвестициите в STEM средата провежда и обучения за учителите за по-ефективно

Млади физици от Пловдив изграждат батерия от лимони

В гимназията по битова техника откриват STEM център по природни науки, роботика и киберфизични системи Как се изгражда батерия от лимони или как програмируеми вградени микроконтролери и сензори могат

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

>