Три мощни кризи, които Европа преодолява чрез политика на сближаване

12.12.2023 13:36 Мая Божинова
Сградата на ЕП в Брюксел. СНИМКА: ЕП

3 кризи преодоля Европа през последните години чрез един от най-мощните инструменти на ЕС - политиката за сближаване. Въпреки че основната ѝ цел е подобряване на състоянието на по-изостаналите региони с отделените 350 млрд. евро за настоящия период 2021 - 2027 г., политиката на сближаване бе фактор в подпомагането на страните членки при пандемията от COVID-19, последствията от руската инвазия в Украйна и

помощта за украинските бежанци,

както и последвалата енергийна криза на Стария континент.

Всъщност използването на кохезионни фондове при кризисни ситуации в ЕС съвсем не е новост. 

По време на световната рецесия от 2008 - 2009 г. например ЕС удължава срока за изразходване на средствата от кохезионния фонд за периода 2000 - 2006 г. до средата на 2009 г., а освен това увеличава и предварителните плащания към страните членки за 2007 - 2013 г., които по принцип се разходват през втората половина на всеки програмен период.

В средата на март 2020 г. - дни след като Световната здравна организация обяви заболяванията от коронавируса за пандемия, ЕК предложи пакети от инициативи за борба със заразата, които предоставят кохезионни фондове - СRII и CRII+, одобрени от ЕП и Съвета на ЕС само месец по-късно.

Така 13,2 млрд. евро (3,7%) от общия бюджет за 2014 - 2020 г. - 355 млрд. евро, бяха изтеглени от кохезионните фондове за COVID-19 тестове, за подкрепа за болниците, за техника, за малкия и средния бизнес, подкрепа на туризма, на образованието, на социалните услуги и др. 

Инициативите позволиха гъвкаво движение на средства, както и прехвърляне на такива от по-силно към по-слаборазвити райони. Въпреки това СRII и CRII+ не получиха необходимото внимание, а експертите ги оцениха като точно това, което бяха

- ефективно и бързо пренасочване на финансиране,

но спрямо мащаба на проблема недостатъчно само по себе си. Инициативите освен това бяха скоро засенчени от NextGenerationEU - плана за възстановяване и устойчивост на ЕС.

Докато Европа се възстановяваше от една криза, започна друга - нахлуването на Русия в Украйна в края на февруари 2022 г. Това доведе до влизането на около 8 млн. украински бежанци в ЕС, като кохезионните фондове заработиха по подобен модел от времето на пандемията - предложиха гъвкавост на разпределянето на средствата. 

Няколко дни по-късно - на 8 март 2022 г., Съветът на ЕС прие програмата Действия по линия на сближаването за бежанците в Европа (CARE). Тя осигури прехвърлянето на пари между програми от различните фондове, за да се помогне на украинските бежанци в редица области - здравеопазване, образование, заетост и приобщаване - общо бяха отпуснати около 20 млрд. евро.

Войната в Украйна обаче доведе и до още една криза освен хуманитарната. С решението на държавите от ЕС да спрат да ползват руски петрол, а впоследствие и руски газ, стана очевидно колко много от тях са зависими от Русия. Страните членки се изправиха пред енергийна криза, като с намаляването на руските доставки цените за потребителите драстично се увеличиха.

За да помогне на домакинствата, както и на малките и средните предприятия

да се справят с високите цени на газа, ЕК предложи пренасочване на неизползваните кохезионни средства за периода 2014 - 2020 г. Инициативата, наречена SAFE  (“Подкрепа за достъпна енергия”), се реализира благодарение на изменения към плана на ЕС за устойчива енергия на достъпни цени и диверсификация от руските горива - REPowerEU. 

Това, че едва за три години кохезионните фондове бяха мобилизирани при три кризи, е показател как този модел на действие на ЕС става по-скоро нормален, отколкото изключение. Тук обаче идва въпросът дали тенденцията е положителна и как тя се отразява на дългосрочните планове на политиката за сближаване.

Въпреки че Европейският парламент, Европейският комитет за регионите (CoR) и ГД “Регионална и градска политика” (DGRegio) неведнъж са работили усилено, за да осигурят бързо освобождаване на средства за кризи, CoR често предупреждава, че

подобна гъвкавост може да затрудни дългосрочните цели

на кохезионната политика - намаляване на различията между регионите и насърчаване на устойчив растеж.

Един от вариантите е Планът за възстановяване и устойчивост да остане постоянен, за да даде възможност на ЕС съвместно да се бори с бъдещи кризи. NextGenerationEU обаче остава “в сянка” за местните управници, като според доклада на CoR за състоянието на регионите през 2023 г. едва 30% са се възползвали от средствата.

Друга възможност би била създаването на нов и гъвкав фонд за борба с кризите - идея, подобна на тази за създаването на енергиен фонд на ЕС, предложена от мозъчния тръст Bruegel. Подобни варианти могат да намалят напрежението между краткосрочното реагиране при кризи и дългосрочните цели на политиката на сближаване, както и да намалят натиска за бърза реакция от кохезионните фондове.

В обхвата на кохезионната политика има редица фондове, насочени към различните сфери. Сред тях са Европейският фонд за регионално развитие, Европейският социален фонд, Кохезионният фонд и Фондът за справедлив преход. Те се ползват от страните членки за подобряване на икономиката, като могат да бъдат насочени към иновации, образование, инфраструктура, администрация, социални услуги и др.

Други от От страната и света

Адмирал Емил Евтимов получи висок френски орден

Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов бe yдocтoeн cъc cтeпeнтa нa офицер нa националния opдeн зa зacлyги нa Франция. Наградата бе връчена oт началника на отбраната на Франция генерал Тиари

България търси 400 млн. евро от “Газпром”, ако не ги плати, ще има арбитраж (Обзор, графика)

Турската “Боташ” спечелила търг за доставки през юни, прави отстъпка за капацитет. Така газът ще поскъпне не с 11, а с 8%, заявиха от “Булгаргаз” Министърът на енергетиката Владимир Малинов ще търси

Кирил Петков след катастрофата: С лост отворихме вратите на другата кола, за да стигнем до хората

Моля се на Бог жената да се възстанови, пише той  Ще спра предизборната си кампания, за да помогна на пострадалите и на семейството им, уверява съпредседателят на ПП Кирил Петков изказа

КС отказа да „отмени“ прекратяването на концесията на „Лукойл“ за „Росенец“

Конституционния съд единодушно отхвърли искането на президента Румен Радев да „отмени" прекратяването на 35-годишния концесионен договор на държавата с „Лукойл" за ползване на концесия на нефтеното

Вижте катастрофата на Кирил Петков (Галерия)

Съпредседателят на "Продължаваме промяната" пътувал за предизборна среща, когато станал сблъсъкът Фоторепортер на "24 часа" е на мястото на катастрофата с Кирил Петков

>