Трошките намаляват. Вече внасят само по 4 на всяка нова кола, не по 10 (графика)

13.11.2023 09:44 Георги Луканов
За 5 години продажбите на леки коли над 10-годишна възраст са намалели с 19 142 бройки. СНИМКА: "24 ЧАСА"

Данъците им обаче са най-ниски в ЕС

Официалната статистика на Пътната полиция за регистрациите на леки автомобили в България показва укротяване и спад на вноса на возила над 10-годишна възраст.

За 5 години продажбите на леки коли над 10-годишна възраст

са намалели с 19 142 бройки,

при положение че общите регистрации са по-малко през първите 10 месеца на тази година с около 10 хиляди спрямо 2019-а. При някои марки броят на новите коли, регистрирани от 1 януари до 1 ноември т.г., са на практика само 4 пъти повече от новите от същата марка, което е голямо постижение за България. А при някои съотношението е дори още по-добро в полза на новите (виж графиката).

Продажбите на нови автомобили вече надвишават нивата на силната предковидна 2019 година. За първите 10 месеца на годината в България са пласирани 31 710 бройки, докато за същия период преди 5 г. те са 30 006.

Огромно е увеличението и при вноса на почти нови леки автомобили до 5-годишна възраст спрямо 2019-а. До 1 ноември у нас са регистрирани 14 813 такива возила спрямо 9732 преди 5 години, или са се увеличили с около 50 процента отгоре. Возилата между 5 и 10 години горе-долу остават на същото ниво както преди.

Ако се вземат данните спрямо миналата година, дори излиза, че най-голямо е увеличението при продажбите на чисто нови автомобили - 31 710 са сега спрямо 24 869 през миналата година, или почти 7 хиляди повече. Това прави цели 27,5 процента ръст.

Данните биха били още по-добри в полза на новите и незамърсяващи околната среда коли, ако данъците бяха съобразени с това.

България е сред страните с най-ниско данъчно облагане на автомобилите, но докато повечето държави са ориентирали своите системи за данъчно облагане на колите към стимулиране на автомобили с ниски и дори нулеви емисии, България е единствената в Европа напълно лишена от стимули. Няма данък върху придобиването,

няма бонуси за закупуване на

електрически автомобил

или зареждащ се хибрид и не се отчита видът гориво или интензитетът на емисиите на CO2 при амортизационните отписвания или ДДС.

Липсата на фискални стимули за автомобили с ниски и нулеви емисии доведе до очаквания резултат със само 1,3% електрически коли и 0,4% плъгин хибриди през цялата 2021 г. Този резултат е в контраст със съседни страни като Румъния, която, водена от високи безвъзмездни средства за закупуване на коли на ток, достигна четири пъти по-високи резултати - 5,2% от пазара за чисто електрическите автомобили и 2,2% за хибридите.

За частните автомобили правителствата в Европа прилагат данъчно облагане съгласно принципа “замърсителят плаща”, като същевременно въвеждат силни стимули при покупка на електрически автомобили.

За малка бензинова кола с десет години частна собственост данъчната тежест варира от 1500 евро в България до 17 000 евро в Дания.

У нас има символична екологична такса при първа регистрация на автомобил около стотина лева, а всяка година средно се плаща и общински данък, който е в рамките на 100-150 лева, в зависимост от мощността на колата.

Най-големият данъчен абсурд е, че собствениците на нови автомобили

плащат по-висок данък

от тези на употребяваните. Колкото е по-стара колата, толкова  по-нисък е данъкът, което го няма никъде в Европа.

Данъчните приходи от моторни превозни средства са нараснали до 398 милиарда евро на ключови европейски пазари според данни, публикувани от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Никъде в Европа данъците на превозно средство не са толкова високи, колкото в Белгия, където средният годишен данъчен приход на моторно превозно средство възлиза на 3187 евро.

Тази цифра е с 3% по-висока от предходната година.

Когато се разглеждат средните общи данъчни приходи на автомобил,

Белгия събира 3187 евро на превозно

средство годишно,

а Австрия (2678 евро) и Финландия (2523 евро) допълват челната тройка.

Най-ниски данъчни приходи има в Гърция и Испания, където държавата събира съответно 1264 и 1068 на автомобил (България не е включена в изследването). В случая ACEA предоставя преглед на всички данъци, които се налагат върху превозни средства в ЕС, включително данъци върху придобиването (ДДС, данък върху продажбите, данък върху регистрацията), собственост (годишен данък върху движението, пътен данък) и данък гориво. 

Други от От страната и света

От утре започва подаването на заявления за прием в първи клас в Русе

От 21 до 28 май родителите на деца в предучилищна възраст могат да подават своите заявления за записване в училище през новата 2024-2025 учебна година. Кандидатстването започва утре от 10:00 ч

От НАП разясниха на черешопроизводители как да декларират реколтата

Националната агенция за приходите се срещна с производители, преработватели и търговци на череши, за да отговори на въпросите им, свързани със задължителното предварително деклариране на стоки с

Задържаха 19 пияни и 13 дрогирани шофьори за ден

В рамките на изминалия ден са установени общо 28 водачи, качили се зад волана след употреба на алкохол – 19 от тях са шофирали след употреба на алкохол от 0,5 до 1,2 промила, а 9 - с над 1,2 на 1000

Започна обвързващата фаза на пазарния интерес към увеличаване на капацитета на газовата връзка с Гърция на 5 млрд. куб м

Независимият преносен оператор ICGB кани всички заинтересовани страни да подадат своите документи за регистрация до 24-ти юни 2024 г. и обвързващи оферти в прозореца за подаване на такива между 2-ри

Златото достигна рекордна цена на световните пазари

Цената на златото се покачи до рекордни стойности в днешната търговия, тъй като забавящата се американска инфлация подхранва надеждите, че УФР може да започне да намалява лихвените проценти скоро

>