“Златният” Виктор печели медали и мечтае да прави наука заради удоволствието

31.10.2023 10:30 Константина Костова
Виктор Лилов
Виктор с майка си Елена Маринова СНИМКИ: ЛИЧЕН АРХИВ
Виктор и другите участници от Менделеевата олимпиада

Българското образование е добро. По-добро от това в страните от Западна Европа.

В това е убеден не някой експерт, а човек, който следващата пролет ще излезе от образователната система с цел да превземе световната наука. Той е Виктор Лилов - една от надеждите на природните науки в България. Носител е на златен медал от Международната олимпиада по химия, сребърен по биология и сребърен по химия от Международната Менделеева олимпиада тази година. А следващата пролет ще завърши 12-и клас в Софийската математическа гимназия, където среща учителите, които да му покажат науката по интересен начин.

Българската образователна система е добра, защото за разлика от тази в западните държави

предоставя на учениците поле за изява

Те имат възможност да се ориентират с какво искат да се занимават занапред, убеден е Виктор.

Той самият вече е решил какво иска да прави - да следва в Кеймбридж, Великобритания.

“Има още много интересни места с изключително развити лаборатории, които бих искал да посетя, като например няколко университета в САЩ и разбира се в Цюрих, Швейцария, където се проведе тазгодишната Международна олимпиада по химия”, споделя момчето.

Засега обаче не си представя какво би работил след 5 или десет години, иска само да е нещо, което му доставя удоволствие и желание да напредва в науката. Още повече, че Виктор вече е осъзнал, че ученето преди всичко му ги дава.

Всичко започва в четвърти клас,

когато Виктор се готви да кандидатства в СМГ. Тогава участието му трябва за балообразуването при приема. Явно му харесва, защото продължава да се явява на олимпиади по математика и български. Първата олимпиада обаче, за която се готви сериозно, е по природни науки в шести клас. Тогава разбира, че химията и биологията са му не само интересни, но и иска да ги изучава по-сериозно.

“Имах късмета да попадна на много добра учителка по “Човекът и природата” – Миглена Георгиева. В седми клас имах и много добър учител по химия – Борис Толев”, обяснява Виктор. И случил на преподаватели, започва да развива таланта си в природните науки.

Макар да изискват много труд и отдаденост, за да се усвоят, ученикът

харесва химията и биологията, защото са логични науки

Според него в тях важни са обективният поглед и аналитичната мисъл, планирането и експериментирането.

По време на Международната олимпиада по химия той трябва да реши десет задачи, част от тях са свързани с методите за превръщане на въглеродния диоксид в по-полезни суровини, както и за употребата на електричество в органичния синтез. За практическите задачи пък се изисква да направи съединение, да определи неизвестно количество вещество, както и да определи съставните части на пет разтвора, без допълнителни материали.“Олимпиадата беше изключително трудна и това личи по резултатите на участниците – минали години 90% е бил минимумът от точките, необходим за златен медал, докато тази година бяха 72,5%”, обяснява отличникът.

Тайната на успешните научни олимпиади е да имаш бърза мисъл, концентрация и хладнокръвие,

разкрива Виктор. И докато за много хора това може да звучи тежко и непосилно, всъщност научните състезания са удоволствие за 12-класника.

“Олимпиадите са интересно преживяване, което силно препоръчвам. Те дават възможността да се запознаем с много различни хора, с които може дори да нямаме общ език, но сме сплотени от общ интерес”, разказва Виктор. Спомня си как по време на олимпиадата по химия прекарва часове, говорейки си с кубинец и парагвайка, които дори не знаят добре английски. Това не им пречи обаче да обменят идеи и да обсъждат най-различни теми. Виктор обича олимпиадите и защото има възможността да научи от връстниците си от други държави техните местни обичаи, чуждестранни думи, както и да им разкаже за историята и културата на България.

За да се справи отлично на олимпиадите, ученикът се подготвя дълго време, като решава минали издания.

“Подготовката за олимпиадата е сложно и многопластово начинание. От една страна, целта е да се придобият знания, които ще могат да се използват, когато започнем да се занимаваме с научна дейност, но също така се изисква и сериозна тренировка, за да можем да решаваме разнообразни задачи бързо и точно”, обяснява Виктор. Учението обаче не му пречи да излиза с приятели и да се забавлява.

“Противно на популярното схващане, че олимпийците и учените са аутсайдери, които стоят в мазетата си и провеждат странни експерименти, всъщност водим активен социален живот. Повечето хора, с които се виждам и излизам, познавам от олимпиадите, за мен състезанията само са дaли в това направление”, разказва отличникът. През времето, когато не учи по химия, гледа филм или чете книга. А през седмицата се опитва да е физически активен, като играе тенис, тича в парка или се разхожда.

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>