Галин Цоков: Няма да позволим механично преместване на съдържание в учебните програми

10.08.2023 15:21
Министърът на просветата проф. Галин Цоков Снимка: Архив

Няма да допуснем механично "слизане" или "качване" на съдържание в учебните програми. Това каза пред медии днес министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков.

По думите му по предложените за обществено обсъждане промени в учебните програми са работили два екипа комисии. Те са работили по отделните програми през предните две години при двама различни министри – през 2021 и 2022 г., посочи министърът. Той допълни, че екипът му ще се съобрази с получените мнения и становища на преподаватели.

„Такива механични прехвърляния няма да допуснем от гледна точка на това, че с тези промени на учебни програми ние не искаме да издаваме и нови учебници. Ние искаме да се огледа така съдържанието в тях, че да отпадне точно фактологическата сложност в рамките на едни или други учебни предмети. И по този начин в някаква степен да се олекотят учебните програми от гледна точка на това да остава повече време на учителя да работи индивидуално, да работи екипно, ако трябва. Ако трябва, да работи и допълнително с определени деца“, каза Цоков.

Според него промяната в учебното съдържание трябва да е свързана с компетентностни рамки в учебните програми и с повече интердисциплинарност на учебното съдържание, което да доведе до друг модел на структуриране и на усвояване на учебното съдържание. Учебните програми трябва да са насочени не само към възпроизвеждане на знание, но и към формиране на умение, смята министърът.

Проф. Цоков съобщи, че с негова заповед е съставена работна група, която обсъжда стандарт за управление на качеството в българското училищно образование. Точно този стандарт за качество и неговото управление ще дадат механизми, съобразно които ще се определят критерии и индикатори, които да показват коя е качествената работа в училище, посочи той.

По думите на образователния министър резултатът на учителите е различен в различните типове училища. Той разказа, че е получил доклад за училищата, в които всички зрелостници са получили слаби оценки. Това е лош резултат, но от друга страна трябва да се има предвид, че тези училища са подготвили учениците, за да стигнат те до зрелостни изпити, каза министър Цоков. „И сега, оттук нататък могат да работят догодина, да речем, за повишаване на успеха и за положителни резултати на зрелостните изпити. Те са постигнали много точно в това отношение“, допълни той.

По-рано днес Цоков подписа анекс към колективния трудов договор за системата на предучилищното и училищното образование. От него става ясно, че учителските заплати се увеличават с 15 процента, в сила със задна дата от 1 януари 2023 г. Още с подписването на днешния анекс със социалните партньори се разбрахме, че започваме да работим по подготовка за бюджета за 2024 г., каза министърът, цитиран от БТА. 

Други от Просветни

Департамент със знак за качество на Кеймбридж помага на българчета в чужбина да следват тук

Звеното на Софийския университет работи с чужди студенти у нас и с хиляди учители Издава международно валиден сертификат за владеене на български Отворили сме широко вратите за обучение по български

Доц. д-р Дария Карапеткова е новият директор на Културния център на Софийския университет

Доц. д-р Дария Карапеткова от катедра "Романистика" на Факултета по класически и нови филилогии е новият директор на Културния център на Софийския университет

Синдикат "Образование" е против на намаляването на езиковите паралелки

От синдикат „Образование" обявиха резултати от национално проучване сред учители, експерти и заинтересовани относно актуалните промени в образователната политика на МОН за езиковото обучение в

Модерните рискове - специалисти обясниха на пловдивчани как да са адекватни в дигиталния свят

Най-голямата опасност от развитието на изкуствения интелект е да спрем да разпознаваме истинското от генерираното съдържание, предупреди Ален Паунов Симеон Кърцелянски съветва хората да внимават

МОН: Никой няма да закрива чуждите езици в училище, търси се баланс с българския и математиката

Сега той е нарушен и резултатът е свръхамбициозна специализация и недостатъчна функционална грамотност “24 часа” попита Министерството на образованието и науката какво планира във връзка с

>