Заплатите на учителите да се поддържат на 125% от средните

03.07.2023 20:56 Красимир Вълчев

Няма магическа формула от само три неща, но има три основни групи политики и реформи, които трябва да се следват идните години:

1. Силни базови знания, по-малко фактология, формиране на широк спектър от умения, повече възпитание чрез формиране на ценности и отношения. Това е философията, на която да се съставят учебните програми (които определят какво се учи). Необходимо е в тях да се направят по-смели промени така, че: да се изчистят от излишна фактология; да се акцентира върху функционалност на знанията (осмисляне, свързване, анализиране, прилагане); да се вплете по-силно придобиването на повече меки умения и да се засили възпитателният елемент (формирането на отношения/нагласи).

Да се насърчава преподаването, насочено към мотивация за учене и изграждане на умения за учене. Да се утвърждава културата на образователни иновации.

Да продължи по-решително реформата в оценяването - от изпитване за знания към мерене на умения. Оценяването формира културата на учене. Ако изпитваме за фактология, това ще преподават учителите, а учениците ще наизустяват, и обратно. Българските ученици се справят доста добре на международните тестове, които оценяват знания, и лошо на PISA, която мери функционалност на знания (умения и функционална интелигентност). Основната причина за това е системата ни за оценяване.

2. По-добри учители, разполагащи с повече време за работа с децата, и натоварени с по-малко административни задължения.

Да знаем и да вярваме, че основният фактор за качествено образование са добрите, мотивирани и подкрепени учители. Да поддържаме техните заплати на ниво 125% от средното за страната. Това е необходимо не заради самите учители, а заради децата.

С промяната в учебните програми да се освободи време на учителите и учениците за повече упражнения, затвърждаване, формиране на умения и възпитание.

С промяна в нормативната уредба да се премахне контролът и оценката на учителите за свършената от тях работа на база документ. Това ще премахне административната тежест и ще освободи време за работа с децата.

3. Подкрепа за всяко дете, съчетано с дисциплина. Повече дейности по интереси, спорт, изкуства и образователни пътувания. Повече специалисти за ресурсна, психологическа и логопедична подкрепа в училищата и детските градини. Повече кариерни консултанти и образователни медиатори. По-лесно налагане на санкции. Увеличени средства за спортни площадки, физкултурни салони, достъпна среда, модерни кабинети, кътове за учене и библиотеки. По-интензивно строителство на сгради на училища, детски градини и ясли за преминаване към едносменен режим в училищата и обхващане на всички деца в предучилищна възраст. Задължително ранно обхващане в предучилищната възраст на децата от семейства, в които майчиният език не е български. Ежедневни, последователни и координирани усилия на всички институции за ефективно включване на всяко едно дете в образователната система и предотвратяване на преждевременно отпадане. Осигуряване на достъп до обучение по български език на всички български деца извън България чрез разширяване на мрежата от неделни училища по света и подкрепата от бюджета за нея.

* Красимир Вълчев е депутат от ГЕРБ-СДС и бивш министър на образованието и науката

 

Други от Просветни

БАН със специална декларация за адекватно финансиране през 2026 г.

Липсата на средства демотивира,  не може да привличаме млади кадри, категорични са учените  "Трайното недофинансиране на БАН обаче води до неконкурентни възнаграждения

Красимир Вълчев: Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение

Много е важно да има повече модерни бази за практическо обучение, за да привличаме повече ученици в професионалното образование. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на

Красимир Вълчев за студентските такси: Работим по промени в Закона за висшето образование

Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО

С нови над 1 млн. лв. дарения от бизнеса INSAIT започва прием за EXPLORER

Наред с компании като Amazon, SiteGround и ManGroup за първа година с финансиране за програмата се включва и Google Институтът за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към

Красимир Вълчев: Учебните програми са прекалено амбициозни

Факт е, че учебните програми са прекалено амбициозни, трябва да направим така, че учениците да учат с разбиране, каза в Якоруда министърът на образованието и науката Красимир Вълчев

>