Галин Цоков: Ще изградим концепция за дигитализацията на училищното образование

21.06.2023 19:31
Министърът на образованието проф. Галин Цоков

Предвиждаме да се изгради цялостна концепция за дигитализацията на училищното образование, с акцент за използване на платформата "Дигитална раница", която бе изградена в предходните години, но в посока на учебното съдържание. То ще е изготвено от и за учители, ще е за учениците и ще е насочено към възможности за персонализиране на работата на учителите и на учениците, което е важен елемент от съвременното постковид образование. Това каза министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, който представи приоритетите в работата на новия ръководен екип и предстоящите задачи пред Министерството на образованието и науката (МОН) на заседанието на образователната парламентарна комисия.

Много важен проблем и приоритет за нас е ранното детско развитие с всичките негови измерения и най-вече на изготвянето на стандарт за ранно детско развитие, както и на всички дейности, свързани с него. Това ще включва и връзка между различните институции, които в момента полагат грижи за ранното детско развитие, обясни образователният министър.

"Важен приоритет е свързан със същността на образователния процес и това е учебното съдържание, като ще се опитаме да започнем разговор и промяна в поне две основни посоки. Първата е за намаляване на фактологическото съдържание в учебните програми, което е по-краткосрочен процес. Другият, по-дългосрочен процес, но който може би трябва да започне още сега, е за дискусия за това учебните програми да бъдат структурирани по-рамково, по-интегрално и да бъдат компетентностно ориентирани. Това е една от възможностите, които дава и Организацията за икономическо сътрудничество и развитие в доклада й за уменията в България, който наскоро беше представен у нас", каза още министър Галин Цоков.

Той обясни, че промяната в учебното съдържание изисква и промяна в оценяването, като промяната в оценяването трябва да е насочена към възможност за оценка не толкова на знания, а по-скоро на изграждане на умения и на компетентности у учениците. Необходимо е използване на различни инструменти за формиращо оценяване, както и започване на диалог за това как може да се промени формата и форматът на националното външно оценяване и на държавните зрелостни изпити, за да бъдат те по-ориентирани към умения и компетентности, а не само към възпроизвеждане на знания, каза министърът.

Според проф. Цоков важен е и прегледът на различни подзаконови документи, като сред тях са стандартите, свързани с образованието от гледна точка на възможностите за намаляване на административната тежест на училищните директори и на учителите.

Особено важно също за системата на училищното образование е изработването на един добър, модерен стандарт за качество на образованието, защото без него трудно можем да правим измервания и оценки, свързани с развитието и успехите на учениците, каза министър Цоков. Той добави, че много важно е и личностното развитие на децата в училищното образование. Предвидили сме актуализация на различните механизми, свързани със съвместната работа на институциите за обхвата на децата, с осигуряване на допълнителни средства за приобщаващо образование, с въвеждане на концепция за езикова интеграция на децата и учениците. Тези приоритети изискват определени промени в Закона за предучилищното и училищното образование, уточни министърът.

Според него има предизвикателства и в професионалното образование, като за Плана за възстановяване и устойчивост трябва да се приеме изменение в Закона за професионалното образование и обучение. Основните приоритети в този закон трябва да се дискутират и те са за ранното кариерно развитие, за професиите и за дуалното обучение.

Във висшето образование много важна е подготовката за изменение на Закона за висшето образование, свързано с "въвеждане при възможност и желание от страна на университетите на обучение, което е по посока на тригодишни бакалавърски програми и на двегодишни магистърски, определяне по-точно на статута на различните университети в зависимост от Стратегията за висше образование", каза министър Цоков. Той добави, че ще продължат политиките за качеството на висшето образование и за повишаване на заплатите на академичните длъжности във висшите училища, предаде БТА.

В науката и научните изследвания имаме също много сериозно предизвикателство, свързано с допълнително обсъждане на Закона за научните изследвания и иновациите, заяви образователният министър.

Други от От страната и света

"Софийска вода" спира водоподаването към части от село Долни Богров утре заради ремонт

Във връзка с подмяна и монтаж на спирателни кранове по ул. "1-ва" и ул. "28-ма" в село Долни Богров се налага спиране на водоподаването от 9 до 19 часа утре на клиентите на "Софийска вода" в района

Детски хорове и ансамбли поздравяват Русе за Коледа

Разнообразна програма от събития е подготвил Общинският детски център за култура и изкуство в Русе за наближаващите коледни празници. Това съобщиха от пресцентъра на Община Русе

Еврото поевтинява с 0,31% до $1,1712 за евро

Курсът на еврото спрямо долара се понижава в междубанковата търговия във Франкфурт тази сутрин, съобщават германски сайтове за финансова информация, информира БТА

Шофьор почина зад волана в Аксаково

Трагичен инцидент беляза Аксаково във вчерашния ден, съобщиха от полицията. Около полунощ на 16 декември е станала тежка катастрофа. Лек автомобил, управляван от софиянец на 51 години

ГЕРБ и ИТН ще подкрепят само удължителния бюджет, но ПП-ДБ ще носят отговорност за хаоса

ГЕРБ и ИТН ще подкрепят в пленарна зала само удължителния бюджет, но за последствията от това отговорността трябва да се търси от ПП-ДБ. Това стана ясно на съвместна трибунка на две от партиите

>