Банките вече анализират операциите на всеки клиент, за да разберат какво иска

19.06.2023 20:19 Румяна Денчева
Много банки у нас започнаха да откриват отдели “Психология на клиента” с цел да изучават навиците на потребителите си.

Битката за пазар, иновациите и сигурността карат все повече трезори да изучават поведението на хората, за да ги задържат

Конкуренцията между банките, иновациите, които непрекъснато раждат нови продукти и нови начини за предлагането им, както и предизвикателствата пред сигурността на поверените им пари, карат все повече трезори да изучават внимателно поведението на реалните и потенциалните клиенти. Някои от по-големите вече

обмислят създаване на специални отдели,

които в рамките на разрешеното да обобщават наблюдения, анализи и емпиричен материал, научи “24 часа”.

Целта е да разполагат с подробна и достоверна информация какво привлича нови клиенти и какво кара настоящите да мигрират към други банки.

Според банкови експерти цената на предлаганите услуги не е единствената, а при някои групи хора дори не е сред важните причини да предпочетат едно или друго решение.

“Ако това правило действаше автоматично, решението беше сравнително просто - свиване на таксите до възможния минимум, увеличаване на доходността на депозитите, намаляване на лихвите по кредитите”, обясни казуса банкер.

“До момента банките основно действат така - опитват да предложат базови продукти, които

биха получили одобрението на максимален брой клиенти,

а след това в разговор с тях добавят или променят някои от условията”, сподели експерт, занимаващ се с консултиране в сферата.

Засега има няколко по-известни групи банкови клиенти, които трезорите използват, извън деленето на бизнес и домакинства. Неформално потребителите са две основни групи: масова и заможна. В първата са хора в трудоспособна възраст, работещи на пълен работен ден, повечето от тях използващи ежедневно интернет. И най-вече мобилни т.е. лесно придвижващи се от точка А до точка Б.

Според различни статистики заможният сегмент е около 10% от клиентите - потенциални или реални. Те обаче

формират близо половината от общите суми по депозитите

и много по-често теглят заеми. По тази причина вниманието към тях е от друг тип.

Сравнително ново изследване на Royal Bank of Canada подсказва интересна посока на разделяне на клиентите в групи и търсенето на специфични решения за всяка от тях. Освен по демографски критерии те се делят и по това каква е рентабилността от тях, по рисковия профил, по това каква е вероятността да направят голяма покупка, какъв е рискът да закрият сметката си, предпочитани канали на обслужване и др. Изучаването на поведението в тези малки групи от банката е достигнало до такива детайли, че вече предлага продукти, специално предназначени примерно за възрастни канадски граждани пенсионери,

които прекарват зимата във Флорида

За тях се предлагат специални пакетни продукти, включващи отстъпки в таксите, отстъпки при пътуване, лесен достъп до канадски фондове по време на пребиваването в САЩ, консолидирана проверка на сметки онлайн, възможност за предоставяне на канадската кредитна история при ипотеки в САЩ и др.

Проблемът със запазването и увеличаването на клиентите, като се познават техните потребности, е особено остър в периоди на консолидация или преструктуриране на банки. Тогава се налагат например закриване и преместване на банкови клонове, което много често довежда до миграция на хората, които не са толкова мобилни, не предпочитат интернет банкирането и търсят офис наблизо. Дори и при такъв казус решението не е еднозначно, тъй като клиент на дадена банка може да предпочита да отиде в банковия клон, за да обсъди условията на ипотечния кредит на живо, но да прави месечните си вноски онлайн.

С изучаването на поведението на клиентите си банките ще се опитат

да си отговорят на няколко важни въпроса

Единият е как да задържат разколебани клиенти, като опитат да проучат причините за недоволството и да предложат промени. Важно е и да насърчат тези, които са при тях и не проявяват недоволство, да разширят ползваните от тях услуги. Не на последно място за тях е важно и каква цена да определят за едни или други продукти и услуги.

За реализирането на тези цели освен традиционните методи на анкетиране, индивидуални разговори с клиенти и все повече персонални оферти банкерите ще анализират операциите, които всеки клиент прави, откъм честота, време за вземане на решение, баланс между рисковите и по-сигурните, но и по-нискодоходни решения. Финансови експерти подсказват, че особено при големи банкови групи, които работят в различни държави,

ще се изучават и народопсихологията, обичаите и традициите.

И дават пример с това, че за българите, които предпочитат да имат собствено жилище, цената на ипотеките и улесненото им получаване са особено важни, докато за хората, които живеят под наем, водещи са други услуги като предлагане на разсрочено плащане на вноски, застраховки при облекчени условия и др.

Особен акцент върху бъдещите продукти и услуги на банките ще бъдат пакетните продукти и услуги с подходящи “награди” за все повече групи клиенти. Например, ако към една обикновена банкова карта за дадени групи се предвидят облекчения при пазаруване в определени вериги, а при друга - опции с бонуси за ползването ѝ по света, доволни ще бъдат и двете групи.

Темповете на роботизация на банковите услуги ще зависят от резултатите на детайлното изучаване, смятат експерти. Има традиционалисти, които

винаги ще държат на общуването с жив човек,

има и такива, които не се интересуват от това, а от скоростта за извършване на определена операция. Целта на банката обаче е да задържи при себе си и едните, и другите.

Повечето финансисти, до които “24 часа” се допита, са убедени, че проучването на мотивацията на клиентите ще е от полза не само за трезорите, но и за самите клиенти. Някои от ползите са например поевтиняване на някои услуги, промяна на услуги и продукти с цел използването им да е по- лесно и достъпно от повече хора.

Други от От страната и света

Учителка от училището със скрити камери: И аз съм ползвала тоалетните, случаят трябва да се разнищи

"Абсолютно нова е информацията за мен, аз също съм ползвала някои от тоалетните в това училище. Колегите също не са забелязали", това каза в предаването "Денят започва" по БНТ Красимира - една от

Мъж ряза гуми на над 30 коли в столичен квартал

Десетки автомобили са с разрязани гуми в столичния квартал "Мотописта". От кадри на видеокамерите в квартала се вижда, че мъжът обикаля улиците съвсем спокойно и за секунди се приближава до

Само в "24 часа" на 18 декември: Вдигат втората пенсия, като я връзват с минималната заплата

Само в "24 часа" на 18 декември четете: Накрая кабинетът в оставка предлага важна промяна за втората пенсия: да се вдигне, като се върже с минималната работна заплата - всичко за проекта за промени в

500 хиляди заплати ще се индексират с инфлацията (Обзор)

Асен Василев автор на предложението, ГЕРБ и ИТН предупредиха - незаконно е, ще се харчи повече от събраното. Но го подкрепиха След цял ден обрати БСП остана сама в искането за редовен

Конституционен съдия: Ако всички откажат да са премиери, тогава редовният кабинет остава да действа

Конституцията не предвижда срок, в който президентът е длъжен да връчи третия мандат за съставяне на правителство, нито срок, в който съответната парламентарна група трябва да го върне

>