300 000 коли кръстосват Пловдив всеки ден, само 17 остарели камери ги следят

27.04.2023 07:31 Румен Златански
Колони от автомобили се движат през целия ден по улиците на Пловдив.
Доц. Атанас Баташки, Тенчо Тенев, Николай Радев, Тодор Стоилов, Диана Русинова и Николай Попов (от ляво на дясно) дискутираха проблемите с трафика в Пловдив.

Трафикът ще запуши окончателно града, трябват спешни мерки и дългосрочен транспортен модел, твърдят експерти на кръглата маса по безопасност на движението

Километрични задръствания, всекидневни катастрофи и мръсен въздух. Това причинява трафикът в Пловдив. Според най-актуалните данни по улиците на града всеки ден се движат над 300 000 автомобила. Навремето обаче те са проектирани

за максимум 100 000 автомобила

Колите се увеличават непрекъснато, а пътните артерии си стоят все едни и същи. Прибавете още 50 000 моторни превозни средства, които влизат всекидневно от други населени места. Това още повече усложнява ситуацията. Голямото презастрояване в областния център и бурното развитие на промишлеността край него привлече много хора от други райони. Те идват с колите си и още повече натоварват трафика.

Общината търси начини за решаване на проблема, но засега нещата буксуват. Съветници от “Алтернатива за Пловдив” поканиха експерти, които да предложат решения. В кръглата маса на тема “Хаосът по улиците на Пловдив” участваха Диана Русинова – експерт по пътна безопасност, основател и председател на Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП), бившият началник на КАТ - София, Тенчо Тенев, Ангел Попов – бивш зам.-министър на транспорта, Николай Попов – представител на Българската асоциация за интелигентни транспортни системи, председателят на общинския съвет в Пловдив Александър Държиков и др. Бяха поканени и представители на местната администрация и общински съветници от други групи, но те не присъстваха.

“Сутрин и вечер на входно-изходните артерии се образуват тапи, в последните години през светлата част на деня има големи задръствания в централната градска част. Това замърсява неимоверно много въздуха”, заяви съветникът Тодор Стоилов.

Според Диана Русинова разширяването на околовръстното няма да реши проблема. “Пловдив, а и други общини нямат транспортен модел. Ако имат такъв, могат да зададат краткосрочна, средносрочна и дългосрочна визия – как ще се развива, как ще се съхранява културно-историческото наследство, къде ще са зоните за образователна инфраструктура, медицина и здравеопазване, къде ще са административно обслужващите зони или жилищните такива”, каза експертът по пътна безопасност.

Русинова акцентира и на факта, че

никой не знае колко пътни знаци има

на територията на страната, нито в Пловдив. “Важно е да знаем колко са, защото пътните знаци и маркировките дават указания на участниците в движението. Когато е сложен знак “Стоп”, който не се вижда през нощта, водачът  няма как да спре. Ако знакът е на 11 м преди кръстовището, и да спрете, и да не го направите, няма никакъв смисъл. Това са грешки, които могат да бъдат изчистени, ако някой предприеме смелата стъпка да се правят инспекции по пътна безопасност. Друга е темата за обучението на шофьорите. Държавата сега прави опити изпитът да е по-обективен, отново виждаме лют отпор и съпротива от страна на инструкторите”, коментира тя. Русинова добави, че по проблема с трафика е необходимо да се постигне консенсус в Пловдив.

"Трябва да намерят път да си говорят помежду си всички политически сили по смислените проекти в града и да намерят как да ги реализират"", уточни тя.

"Трябва да намерят път да си говорят помежду си всички политически сили по смислените проекти в града и да намерят как да ги реализират"

Представителят на Българската асоциация за интелигентни транспортни системи Николай Попов  се съгласи с Русинова, че в Пловдив трябва да бъдат предприети краткосрочни мерки в рамките на година-две, но трябва да има и незабавни.

“Първата е актуализация на организацията на движение на всички кръстовища. Визирам и тези, на които няма светофари. Трафикът се променя постоянно, а повечето кръстовища работят и с т.нар. потоци. Това не е удачен модел”, категоричен е Попов. Според него

разделянето на левия завой от правото движение

е нещо, което може да се направи още сега. То не струва много пари, изисква се събиране и анализ на данните.

Попов предложи пешеходците да пресичат на два пъти на част от кръстовищата, както и да се монтират бутони за заявка за зелен сигнал за тях. “Друго, което затруднява трафика, е наличието на спирки без джобове”, констатира експертът. Категоричен е, че за спортни мероприятия в града, както и за туристически обекти, които се посещават през уикенда, трябва да има предварително подготвен план с маршрути, които да не натоварват трафика. “Временните организации на движението трябва да се въвеждат и да има контрол дали се изпълняват”, препоръча Попов.

Председателят на общинския съвет инж. Александър Държиков припомни, че когато е бил зам.-кмет по транспорта, през 2012 г. е бил изготвен първият генерален план. “Още недоумявам защо бул. “Северен” не се продължи до “Карловско шосе”, за да се отпуши трафикът. Другият проблем е паркирането. Преди правихме обследвания, предлагали са ми да се направи генерален план за паркирането в града. В Пловдив се запушихме от спрени коли, от друга страна, контрольорите дебнат и слагат скоби, вече няма възможност и да си платиш, за да спреш колата си”, коментира Държиков.

Бившият шеф на КАТ в София Тенчо Тенев съобщи, че

има ръст на пострадалите от катастрофи

в Пловдив. От януари т.г. досега загиналите са 12, а ранените над 240. За същия период на м.г. жертвите са 9, а ранените – 239. Спрямо 2021 г. ръстът на жертвите е с 40 души повече.

Тенев добави, че в Пловдив на практика няма видеонаблюдение. В момента в града работят само 17 остарели камери. Наложително е местната власт да вземе мерки за снабдяването с нови, за да има по-строг контрол на нарушителите, препоръча той.

Предстои да бъдат предложени мерки, които да залегнат като решения на общинския съвет. Всички специалисти са на мнение, че трябват бързи решения срещу адския трафик, защото иначе градът ще се запуши окончателно.

Други от От Пловдив

Спипан да краде в УМБАЛ "Св. Георги" договори 1 г. затвор след пазарлък: А не може ли по-малко?

Задигнал телефона на жена, търсеща помощ за умиращия си баща 37-годишният Асен Александров, заловен да краде в УМБАЛ "Свети Георги" в Пловдив, се споразумя с прокуратурата да бъде наказан с 1 година

Обявиха сроковете за прием в детски градини и ясли за следващата година в Пловдив

Предвидени са 16 класирания, като първото от тях е на 29 януари 2026 г. Утвърден е графикът на класиранията за прием в детските градини и детските ясли в Пловдив през 2026 година

2,5 г. затвор за пловдивчанина Гюнай, пробвал да изнесе марихуана за над 300 000 лв. в Турция

Ще трябва да плати и глоба от 50 000 лв. Задържаният при опит да изнесе марихуана за 303 520 лв. в Турция Гюнай Амедов договори присъда от 2,5 г. затвор и глоба от 50 000 лв

46 състезатели и 3 отбора в надпреварата за „Спортист на годината 2025" в Пловдив

И тази година община Пловдив ще отличи най-успешните спортисти за 20025 година. Събитието е на 17 декември от 18 часа в Градската художествена галерия на ул. "Гладстон", уточняват от градската управа

Бериван не признава за убийството на приятеля си в Пловдив, ще разпитват свидетели

Синът и сестрата на Ивайло Ангов предявиха граждански искове за общо 180 000 лв. С разпит на свидетели и вещи лица тръгва делото срещу пловдивчанката Бериван Белялова

>