Пригответе си поне 13 000 лв. за кола на 10 години

26.12.2022 06:30
На този дизелов Hyundai i30 със 110 конски сили му искат 14 580 лева. Произведен е през март 2013 г. и е с навъртяни 197 000 км. Снимки: Mobile.bg
Най-евтината 5-годишна кола на пазара втора ръка у нас е на тази Dacia Lodgy 1,5 DCI със седем места и 150 000 км. пробег.
Този дизелов Ford Focus, изложен в Сливен, е най-евтиното предложение на 10-годишна кола през декември. Внесеният от Италия автомобил се продава за 9999 лв. със 172 000 км пробег.

В България се внасят много ударени автомобили, които после се препродават в Европа

Заради кризата с доставките и поскъпването на новите автомобили през 2022 година цените на употребяваните коли поскъпнаха драстично в цяла Европа, включително и в България. Редица експерти смятат, че историческият връх на возилата на старо е достигнат и през следващата година цените ще спират да растат.

В момента на нашия пазар трудно могат да се намерят автомобили до 5 години, които да са по-евтини от 20 000 лева. В най-големите сайтове за употребявани возила у нас в момента има предложения, които се броят на пръстите на едната ръка. Това са няколко дачии и пежа на солидни километри. Всичките други оферти започват от 20 000 лева, толкова колкото струваха базовите версии на чисто новите миниавтомобили преди COVID кризата. При 10-годишните употребявани возила ситуацията е същата, само че цените започват от 10 хиляди лева нагоре. Масово офертите за автомобилите на тази възраст всъщност започват от 13 хиляди лева за модели от малкия клас като Citroen C3, Skoda Fabia и Nissan Micra.

Високите цени на употребяваните автомобили в България, които според някои търговци са

скочили с цели 50 процента за последните 2 години,

се дължат и на ограничения внос. Дефицитът е заради поскъпването на возилата на старо в Западна Европа, а и по-голямото търсене там. По-голямата част от употребяваните автомобили, които стоят пред автокъщите в Германия, Швейцария, Франция, Нидерландия и Белгия са непродаваеми, защото са много скъпи за нашия стандарт.

У нас идват предимно ударени автомобили и такива с дефекти. След като се оправят обаче от българските тенекеджии и автомонтьори, повечето от тях се връщат обратно на Запад, предимно в Италия, където се препродават на по-високи цени, отколкото могат да се вземат в България, и в повечето случаи с превъртян километраж.

В Германия (най-големия пазар на коли втора ръка в Европа) изчислиха, че тази година за всички модели увеличението на цената е 19% спрямо предходната. Това е резултатът от текущия индекс на цените на употребяваните автомобили (AGPI) на AutoScout24. Годишната средна цена на возила на старо в Германия са впечатляващите 27 497 евро, абсолютен рекорд.

Една от основните причини за значителното увеличение на цените на пазара на употребявани автомобили е и по-ниското предлагане. Обявите за продажба на дизелови автомобили през тази година са паднали с 23 процента, а за тези с бензинови двигатели с 27 на сто. 39 процента по-малко е предлагането спрямо 2021-а на електрически коли, 23 процента на хибридни превозни средства.

Цените на употребяваните автомобили са най-високи за всички времена и вероятно скоро ще паднат,

прогнозираха обаче от финансовия отдел на Volkswagen.

Финансовият директор на германския автомобилен гигант Франк Фидлер дори е на мнение, че цените вече бавно падат, тъй като хората очакват рецесия и са по-предпазливи с харченето на парите.

Според специалисти роля за спирането на покачването на цените на употребяваните автомобили ще изиграе и краят на периода на евтините кредити. От германският портал AutoScout24 също така изчисляват, че електрическите автомобили са значително по-скъпи. Средно една употребявана кола на ток струва 43 968 евро, което е с 30 процента повече, отколкото през 2021 г. Хибридните возила са поскъпнали в същото време със 17 процента до средна цена от 41 844 евро. 

Бензиновите коли на старо в Германия са с увеличена цена от 20 процента до средните 24 886 евро, докато купувачите на дизелови коли плащат тази година 17 процента отгоре или средно 29 496 евро. С цена от 17 461 евро автомобилите на газ са сред най-евтините употребявани коли. 

Сегментът при вановете показва най-голям ръст,

като офертните цени са се вдигнали тази година с 19 процента до средно 23 662 евро. Малките коли са скочили с 18 процента до цени средно от 13 795 евро. Автомобилите от среден клас (27 209 евро) се продават с 17 процента отгоре, докато автомобилите от компактния клас са с 16 процента по-скъпи със средна цена от 21 001 евро. Най-скъпите спортни коли са само с 5 процента повече, но затова пък имат солидна средна цена от 64 119 евро в Германия.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>