2 млн. лв. искат от АПИ и застраховател близки на македонците, изгорели в автобуса на “Струма”
Компрометирани са елементи от инфраструктурата, установи експертиза
АПИ: Тези резултати са част от частно производство
Граждански искове за обезщетения на обща стойност над 2 млн. лева са внесени в Софийския градски съд от близки на починали и пострадали македонци в изгорелия автобус на магистрала “Струма”.
На 23 ноември 2021 година 45 туристи от Северна Македония, сред които и 13 деца, загинаха при катастрофата на връщане от екскурзия в Турция. Спасени бяха 7 души. При удара в мантинелата на аутобана рейсът пламна като факла и изгоря за минути.
“Исковете са от името на 16 души, които са от 6 семейства. Сред тях са наследниците на трима от починалите, другите са пострадали. Исковете са солидарни срещу АПИ и представителя на македонския застраховател - Национално бюро на българските автомобилни застрахователи. Категорични сме, че
вината за трагедията не е само в загиналия шофьор
на автобуса. Не отричаме, има вина, но и състоянието на пътя е оказало влияние. Водачът не е имал ориентация къде се намира на пътното платно и това го доказа експертизата на пътя, която настояхме да се направи и да се внесе в районния съд в Перник”, казаха адвокатите на близките Николай Димитров и Георги Радков.
Искането на адвокатите за такава експертиза, която често е наричана паралелно разследване, е след като тя бъде потвърдена от съда, да имат правната и фактическа сигурност за внасяне на исковете за обезщетения.
Експертизата на пътния участък, където стана катастрофата, е направена от вещото лице д-р инж. Коста Костов. Тя бе внесена в съда в понеделник и магистратите я приеха въпреки възраженията на представителя на АПИ.
“Експертизата установява два вида проблеми в участъка, като вещо лице направи оглед 3 км преди мястото на инцидента. Установи се, че пътят
не е правилно изграден и не е правилно поддържан
Компрометирани са определени елементи от инфраструктурата. На места липсва надлъжната шумна пътна маркировка, няма светлоотразители.
Т.нар. котешки очи по мантинелата в 3-километровия участък преди инцидента или липсват, или там, където ги има, са с шест пъти по-малка светлоотразителност от допустимите стойности. На места и обикновената маркировка е изтрита”, казаха адвокатите.
След приемането на тази експертиза от пернишкия съд сега те имат категорично доказателство, че и пътят не е бил в изрядно състояние.
Самото разследване за тежкия инцидент е спряно, защото се чака изпълнение на съдебна поръчка от РС Македония.
“И в самото разследване по досъдебното производство не е изследвана обективната истина. Там стигат до заключение за вина само и единствено на шофьора.
Той е загинал, няма кой да настоява и за търсене на други причини, които са един вид допълнителни фактори, за да се стигне до толкова тежък инцидент.
Да, карал е с несъобразена скорост, завил е надясно без да разбере къде се намира, защото не е имало нещо, което да му подскаже, че излиза извън пътя”, допълниха адвокатите Димитров и Радков.
Наследниците на останалите 42-ма загинали и другите пострадали все още не са завели съдебни искове.
Юристконсултът на АПИ Светлин Начков коментира, че резултатите от експертизата са част от частно производство за обезпечаване на доказателствата, а въпросите за виновността или невинността на пътната агенция ще се гледат в отделно производство.