29 нови трамвая и четири електробуса идват догодина

19.09.2022 12:20 Даринка Илиева
Новите трамваи ще се движат по линиите 4, 5 и 18.
Обособеното трамвайно трасе по бул. “България”.

Мотрисите ще се движат по линиите 4, 5 и 18

29 нови трамвая ще пристигнат в София през 2023 г. Те ще бъдат доставени по проект, финансиран от Оперативна програма “Околна среда”. Общинското дружество “Столичен електротранспорт” сключи договор с “Железопътни превозни средства ПЕСА Бидгошч” АД за доставката на 25 нископодови съчленени трамвая срещу 80,8 млн. лв.

“Очакваме първите нови трамваи да пристигнат в началото на 2023 г., а до средата на годината да бъдат доставени всичките 25 мотриси”, обясни шефът на “Столичен електротранспорт” Евгений Ганчев. След направени икономии по проекта преди няколко месеца бе сключен договор за още 4 нови трамвая, които също ще бъдат доставени от полската компания PESA. Те ще се движат по линиите 4, 5 и 18. Новите трамвайни мотриси ще бъдат с дължина между 28 и 33 м, нископодови, с климатик, платформа за качване, специални места за майки с колички и трудноподвижни хора и видеонаблюдение.

Още 4 нови бързозарядни електробуса също се очаква да пристигнат в столицата. Доставката им е след реализирани икономии по проекта, по който бяха купени 30 електробуса. Те вече се движат и возят пътници по линиите 60, 74, 84, 184 и 123, а от 13 септември и по удължената линия 73. Електробусите визуално са подобни на тролейбуси - зареждат се с пантограф на всеки 25 км пробег или на крайните спирки. Те ще се движат по линиите 6, 60, 73 и 74.

Доставката на новите превозни средства за електротранспорта е част от проекта за изпълнение на дейности за подобряване качеството на въздуха в София. По него бяха закупени и вече се движат 30 електробуса, 30 тролея, а в момента се реконструират 3 токоизправителни станции.

“Новите тролейбуси обслужват линиите 1, 9, 6 и 7. С доставката им извършихме окончателно обновление на тролейбусния парк на “Столичен електротранспорт” и заменихме старите тролейбуси “Икарус”, каза Ганчев.

От 2010 г., когато стартира мащабната програма за обновяване на автопарка, до момента общинското дружеството е закупило общо 110 нови тролейбуса, 38 нови трамвая и 83 втора употреба и 45 електробуса, които се движат по 6 нови електробусни линии.

Работи се и по рехабилитацията на трамвайните трасета и изграждането на нови. В последните години бяха ремонтирани линиите, минаващи по булевардите “Дондуков”, “Черни връх”, ул. “Граф Игнатиев”, ул. “Козлодуй” и др. В момента се ремонтира трамвайното трасе по бул. “Цар Борис III” от Съдебната палата до ухо “Княжево”. Обявени са процедури за ремонт на трасетата по ул. “Скобелев”, бул. “М. Луиза” - от ул. “Козлодуй” до V градска болница, и изграждане на ново трасе по бул. “Копенхаген” до метростанцията в “Младост 1А”. Актуализират се проектите на трасета по бул. “Стамболийски” - от бул. “К. Величков” до ухо “Западен парк” и по бул. “Дж. Баучер”.

“Заедно със Столичната община имаме проектна готовност за рехабилитация на съществуващи и изграждане на нови трамвайни и тролейбусни трасета. Ремонтите на инфраструктурата са елемент от инвестиционните програми на общината, приемани ежегодно в бюджета. Те са част от пакет от мерки за увеличаване на използването на електрическия градски транспорт чрез подобряване на комфорта и сигурността на пътниците и намаляване на времето за пътуване. Реализацията им ще доведе до подобряване на предлаганата транспортна услуга, увеличаване на привлекателността и удовлетвореността от използването на трамвайния и тролейбусен транспорт в София и не на последно място - повишаване на енергийната ефективност на дружеството и намаляване на нивата на вредните емисии в града”, подчерта Ганчев.

Актуализират схемата на електротранспорта за по-бързи линии

Трамвайно трасе по бул. “Кл. Охридски” до околовръстното ще отговори и на нуждите за бърз релсов транспорт до лифт “Симеоново”, смята гл. архитект на София Здравко Здравков

Схемата за трасетата на трамвайния електротранспорт в София може да се разшири и актуализира в общия устройствен план на града.

“Разширяването на трамвайната мрежа ще допринесе за устойчивото развитие на града чрез намаляване на вредните емисии, облекчаване на трафика, подобряване на свързаността и качеството на живот, както и стимулиране на икономическото развитие на районите.

Маршрутната мрежа на масовия градски транспорт има достатъчна плътност, но липсата на директна връзка между някои райони, а и поради неизградените части от първостепенната улична мрежа, които налагат преминаване през центъра,

е обосновано търсенето на нови транспортно- комуникационни решения Добър пример е изграждането

на третия ринг и връзката с бул. “Климент Охридски” до околовръстния път, което ще обслужи бурно застрояващите се и гъсто населени квартали като “Студентски град” и “Малинова долина”.

Реализирането на трамвайно трасе по бул. “Климент Охридски” до околовръстния път ще отговори и на нуждите за бърз обособен релсов електротранспорт до лифт “Симеоново”, смята главният архитект на София Здравко Здравков.

Според него обособените трамвайни трасета са предпоставка за развиване на по-високи скорости и са достатъчно конкурентоспособни на метрото.

“Неслучайно най-предпочитаните трамвайни линии в София са тези, които се движат по такива трасета - ТМ 7/27 по бул. “България”, ТМ5 по бул. “Цар Борис III” и ТМ 22 по бул. “Ботевградско шосе”.

Към момента от изградената трамвайна мрежа само 32% от трасетата са обособени,

затова основната цел на актуализацията е приоритетното осигуряване на регулация за повече такива трасета. За да може да бъдат осъществени новите разширения на трамвайната мрежа, е необходимо да бъде създадена адекватна устройствена основа за проектиране и изграждане на бъдещите линии”, уточни арх. Здравков.

Вече се работи по изработването на подробни комуникационно-транспортни проучвания за различни участъци в най-критичните точки на града.

“Тези проучвания са наложителни, за да се обоснове нуждата от разширението на трамвайната мрежа в различните участъци и прецени необходимостта от актуализация на общия устройствен план на Столичната община и по-конкретно на частта му за комуникационнотранспортна система - схема масов градски релсов електротранспорт”, обясни главният архитект.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>