Чепеларе дава 5000 лв. на ученици да разработват икономичен автомобил
Общинският съвет в Чепеларе ще гласува помощ от 5000 лв. за ученици от местната Професионална гимназия по селско и горско стопанство, и туризъм "Никола Й. Вапцаров". Средствата са за отбора от ученици, участвал в международното състезание за енергийна ефективност на пътя Shell Eco-marathon. Техния автомобил се класира на пето място в надпреварата във Франция като изминаха 572 км. с 1 kWh електричество. В състезанието участвали общо 24 отбора от Европа и Африка.
Shell Eco-marathon е една от най-мащабните платформи за ученици и студенти, които се състезават да проектират и създадат енергийно ефективни автомобили. Целта на състезанието е да се измине възможно най-голямо разстояние с минимален разход на енергия.
Чепеларските гимназисти са част от "Отличниците на България“, инициатива на „24 часа“ за популяризиране на най-добрите ученици.
Децата сами си търсят материалите. В обработката им използват местната фабрика за ски, която работи с композитни материали. Всеки автомобил минава строга техническа комисия, която разглежда всеки детайл от автомобила. Изискването е всичко да бъде направено от тях, а не закупено от магазина. Включително и платките в електрониката. Много от частите се правят на 3 D принтер в училището.
"Това, което направихте е изключително престижно - както за Вас, така и за нас като чепеларци. Гордеем се много с Вас, защото това, което правите е много значимо. Хубавото е, че не го приемате като даденост и се трудите неуморно. Каквото и да работи човек, когато се труди ежедневно и смислено, нещата се случват!", каза на среща с учениците кметът на Чепеларе Боран Хаджиев.
На проведената среща в общината инж. Тодор Лазаров, учител който ръководи ученическия екип, заяви, че "новият модел на прототипа би трябвало да е с 15% по-добра аеродинамика".
В гимназията се създават прототипи на икономични автомобили от 2013 година насам. Първият им е бил с разход 156 километра за 1 киловатчас. С първите четири участвали в първенствата, които се провеждали в Ротердам, а с последните два в Лондон.
В конструирането на различните версии са работили над 100 ученици. Част от тях вече са завършили. Обикновено в гаража се работи след часовете или през лятната ваканция, тъй като през останалото време те са на училище.
Общината и учениците са обсъдили и отцепването на подходящ пътен участък от 300 до 500 метра в Пампорово за тестване на подобрения нов модел.