Близо 2 млрд. евро в пътища и релси, но Северна България пак почти липсва (Графика)

04.07.2022 16:00 Марияна Бойкова
Един от най-скъпите проекти в програмата е модернизацията на жп линията София - Пловдив в участъка Елин Пелин - Костенец

Нов опит “Струма” да се завърши с европари

1,9 млрд. евро е бюджетът на оперативната програма “Транспортна свързаност”, която е публикувана за обществено обсъждане сега, въпреки че първата година за подаване на проекти вече мина.

Парите са приблизително същите като в приключващата сега програма. По нея реално изплатените суми са  63,33%, или 2,216 млрд. лв., а договорените са 91,90%. 

По новата програма за жп линии финансирането е 710,86 млн. евро, а за пътища - 703,4 млн. Парите са насочени към трансевропейската мрежа на територията на България, най-вече на коридор “Ориент-източносредиземноморски”. 

И тъй като има незавършени участъци по жп линията от София до Пловдив, този проект е прехвърлен към следващия период. Същото е и за довършването на магистрала “Струма” през станалото историческо трасе през Кресненското дефиле. И отново липсва обявената концентрация на средства и проекти за развитие на Северна България, за да не изостава от Южна. В програмата на север е влязла само магистралата от Русе до Велико Търново с обход на Габрово и тунел под Шипка. 

Железопътният проект, който бе прехвърлен за довършване, е модернизация на жп линията София - Пловдив в участъка Елин Пелин - Костенец.  За него вече са дадени над 1,3 млрд. лв. В тези 51 км са предвидени над 20 км тунели,  23 моста и виадукта с обща дължина на съоръженията приблизително 3 км.

На този етап се строи участъкът от Елин Пелин до Вакарел, изпълнител е консорциумът “Джен-Дуй жп Елин Пелин”, стойността на договора е 498,8 млн. лв. без ДДС. Тези 20 км са най-трудните, те са с

тунел от 6,8 км, такъв не е строен у нас от 50-те години на миналия век

Избран е изпълнител и на участъка между спирките Веринско и Стамболово. Проектът е за 113,6 млн. лв., ще го изпълнява сдружение “Жп транс”.

И за следващите 11 км е избран изпълнител, той е консорциумът “Щрабаг Джи Пи Рейл 2017”, договорът е за 394,5 млн. лв.

В новата оперативна програма се изисква да има проектна готовност и явно Еврокомисията няма да дава повече пари за него, ако сега не се изпълни.

В програмата е записано, че за довършването на участъка Елин Пелин - Костенец са подготвени проектна и  тръжна документация, отчуждителни процедури, като част от тях са проведени.  

Ще се модернизира и жп линията от София през Драгоман до границата със Сърбия

 Проектът е  с подготвена документация, одобрен ПУП, част от отчуждителните процедури са проведени, има тръжни процедури и подписани договори за изпълнение на строителни работи и надзор.

Друг проект е  модернизация на жп линията София - Пeрник - Радомир. По него има предпроектни проучвания, идеен и технически проект, ПУП, ОВОС, предстои анализ на климата. Небходимо е препроектиране и актуализация на проектната документация поради удвояване на жп линията, провеждане на отчуждителни процедури. 

Ще се инвестира в  модернизация на ключови гари и изграждане на нови. В жп транспорта се предвижда още  развитие на възлите в Горна Оряховица, Русе и Варна.

За жп връзка между България и Северна Македония, която е в програмата, има предпроектни проучвания, актуализиран идеен проект, предстои изготвяне на технически проект и ПУП, проект за тунела от страна на Северна Македония е изготвен през 2010 г.

 Провежда се процедура по ОВОС, разработен за цялата линия.  Предстоят отчуждителни процедури и изготвяне на тръжна документация за строителство.

Последният жп проект е доизграждане на съоръженията по линията Карнобат-Синдел.  По него има предпроектни проучвания, технически проект от 2007-2008 г., ОВОС.

Парите за пътища са концентрирани в три проекта

Приоритетен е този за преминаване на Кресненското дефиле, част от магистрала “Струма”, защото с него ще се завърши коридорът “Ориент-източносредиземноморски”.  Това пак е проект, прехвърлен от сегашната програма. Той все още не е стартиран. 

Прословутият лот 3.2 е разделен на 2 етапа. Първият  е подготвителни дейности, изпълнение на мерки за смекчаване на негативното въздействие върху околната среда и повишаване на безопасността. За него средства са предвидени по настоящата програма.

Вторият етап е в обхвата на новата програма. В него се предвижда строителството, консултански услуги и строителен надзор. 

Нивото на подготовката му е: има предпроектни проучвания, идеен проект, ОВОС и анализ на разходите и ползите, които ще бъдат актуализирани.  Проведено е отчуждаване на земи,  стартирали са тръжни процедури, други тепърва ще се обявяват.

Ако “Струма” бъде довършена в новия програмен период 2021-2027 г.,

ще станат точно 20 г. от откриването на първата отсечка на магистралата

между Даскалово и Долна Диканя. Най-проблемният участък е през Кресненското дефиле, за който още няма съгласие дали да се изгради 15-километров тунел, или магистралата да се раздели на две - за отиване и връщане. И докато текат споровете при катастрофи в дефилето на година загиват средно по 5 човека.

В новата транспортна програма влиза и магистралата Русе-Велико Търново. Предстои изготвяне на технически проект и строителство. Магистралата е с приблизителна дължина 133 км, а трасето е разделено на 3 участъка. Това са Русе-Бяла, обход на Бяла, Бяла-Велико Търново.  Посочва се, че със завършването на проекта ще се осигури връзка между магистрала “Хемус” и моста над Дунав при Русе.

 Част от подготовката за извършване на строителните дейности  (идеен проект, ОВОС и други)  е финансирана по сегашната програма. Към момента частично са подготвени отчуждителни  и тръжни процедури. 

Обходът на Габрово с тунел под връх Шипка също е включен в програмата

Искането за финансиране е предвидено да се подаде към ЕК в края на тази година заедно с това за магистралата от Велико Търново до Русе. За тунела вече бе подписан договор с изпълнител, като стойността е над 360 млн. лева. Проектът за изграждане на съоражението вече има почти 130-годишна история.

Предстои строителство на пътен участък с приблизителна дължина 10,5 км, а самият тунел под връх Шипка е дълъг 3,2 км. Това ще улесни връзката на индустриалните зони на Велико Търново, Пловдив, Стара Загора, Димитровград и други.  

Третият приоритет е интермодалност, управление на трафика, подобряване на безопасността на транспорта. В този сегмент е предвидено 50% грантово финансиране и към частни компании за интермодални терминали.

 Допустимите дейности за еврофинансиране са  модернизация на терминали и пристанищни съоръжения за натоварване и претоварване, реконструкция на пристанища,  електрификация и внедряване на сигнализация и телекомуникации, развитие на жп възли, доставка на мултифункционални плавателни съдове.

Планирани са инвестиции за разширение на пристанището в Лом с мултимодален терминал, ново кейово място на пристанището във Варна за   мултимодални операции.

Другият акцент е предвиждане на

инвестиции за инфраструктура за алтернативни горива

Това са зарядни станции за елекромобили, като за 5 години трябва да бъдат изградени 10 000.

Нови са проектите в четвъртия приоритет, който е за градска мобилност. 

В плана са записани построяване на градска железница в Пловдив, както и жп свързаност на летищата в Пловдив и Бургас с гарите. Мотивът е, че ще се подобри интермодалността и ще се създадат по-добри условия за ефективно използване и комбиниране на видовете транспорт в градски условия. 

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>