Проучване: 39% от младите българи са купили умишлено фалшив продукт онлайн

08.06.2022 15:12
СНИМКА: Pixabay

39% от младите българи са купили умишлено фалшив продукт онлайн (спрямо 37% средно за Европа), а 16% съзнателно са ползвали пиратско съдържание (спрямо 21%). Това се посочва в проучване за интелектуалната собственост и младежта за 2022 г., публикувано днес от Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO). То предоставя актуална информация за поведението на младите хора по отношение на нарушенията на правата върху интелектуалната собственост в периода след пандемията, предава "Дневник".

Проучването разглежда двете страни на нарушаването на интелектуалната собственост: тенденциите при младите хора, които купуват фалшифицирани стоки, и достъпа до пиратско съдържание, като се оценяват тенденциите от 2016 г. насам. Ето и резултатите от него:

Европа

52% от европейците на възраст между 15 и 24 години заявяват, че са купили поне един фалшив продукт онлайн през изминалата година както умишлено, така и случайно, а 33% заявяват, че са ползвали цифрово съдържание от незаконни източници.

Сред онези, които са го направили преднамерено, 37% са си купили фалшив продукт, а 21% са използвали, играли, изтегляли или излъчвали съдържание от незаконни източници. Това представлява значително увеличение в сравнение с предходните резултати (14% през 2019 г.).

Данните варират значително по държави, като най-високият процент е в Гърция (62%), а най-ниският - в Чехия (24%).

От друга страна, 60% от младите европейци заявяват, че предпочитат цифровото съдържание от законни източници, в сравнение с 50% през 2019 г.

България

Резултатите за България се движат в средната европейската норма. Така например 39% от младите българи са купили умишлено фалшив продукт (спрямо 37% средно за Европа), а 16% съзнателно са ползвали пиратско съдържание (спрямо 21%).

63% от младежите в България (спрямо 60%) заявяват предпочитание да ползват цифрово съдържание от законни източници.

Фактори

Цената и наличността продължават да бъдат основните фактори за купуване на фалшификати и за цифрово пиратство, но все по-голямо значение придобиват социалните влияния, като например поведението на семейството, приятелите или познатите придобива значителна тежест.

Други фактори включват липса на интерес дали продуктът е фалшив (или източникът на съдържание е незаконен), липсата на възприятие за разлика между оригиналните и фалшивите продукти, както и лесното намиране или поръчване на фалшиви продукти онлайн. Един от всеки 10 респонденти споменава препоръки от влиятелни личности или известни хора.

Какво кара младите хора да се замислят?

По отношение както на продуктите, така и на цифровото съдържание младите хора посочват личните рискове от киберизмами и киберзаплахи като важни фактори, които биха ограничили тяхното поведение. Също така по-доброто разбиране на отрицателното въздействие върху околната среда или върху обществото вече се споменава по-често от анкетираните млади хора.

Проучването от 2022 г. е продължение на първото и второто издание на проучването за интелектуалната собственост и младежта, публикувани през 2016 г. и 2019 г. Количественият анализ за 2022 г. е извършен сред общо 22 021 млади хора на възраст 15-24 години в 27-те държави - членки на ЕС, между 7 и 28 февруари 2022 г.

Други от От страната и света

Блокади за Нова година в Гърция, умни камери следят шофьорите

От януари в Сърбия глобяват с 427 евро за каране с телефон в ръка Нови блокади се очакват по гръцките пътища около Нова година, тъй като фермерите планират да възобновят протестите си веднага след

Цените на златото, среброто и платината се покачиха до рекордно високи нива

Цените на златото, среброто и платината днес достигнаха исторически върхове, подкрепени от очакванията за понижение на лихвите в САЩ и засилващото се геополитическо напрежение

Разбиха с тротоарни плочи няколко коли в центъра на София (Видео)

Разбити с тротоарна плоча са няколко паркирани коли в центъра на столицата, в район "Оборище". Това бе съобщено на профила "Забелязано в София" във фейсбук преди малко

Рекордните 3,7 млн. лева събра “Българската Коледа” (Обзор)

Над четвърт милион пратиха есемеси, кампанията продължава до ноември догодина Рекордните над 3,7 млн. лв. дарения бяха събрани за тазгодишното издание на “Българската Коледа” - с близо милион лева

Три жени са ранени при нападение с нож в парижкото метро

Три жени бяха ранени при нападение с нож в парижкото метро този петък, пише CNews. Нападателят е бил арестуван в дома си, съобщи прокуратурата. Около 16:45 ч

>