По-ниски данъци за електромобили, поиска Петър Витанов

02.06.2022 13:03 Лиляна Клисурова
Евродепутатът Петър Витанов работи по Зелената сделка и декарбонизацията

По-ниски данъци и други стимули за електромобили, поиска евродепутатът от БСП Петър Витанов. Той работи по Зелената сделка и политиките на декарбонизация.

Това, което може да се направи по декарбонизацията е намаляване на нуждите от петрол изобщо - като електрификация на транспорта. ЕС отделя много средства както по Плана за възстановяване, така и по многогодишната финансова рамка за следващия програмен период от 7 г. Близо 30% от всички пари, които ще отидат в България - това са около 60 млрд., могат да отидат за политики по декарбонизация, обясни Витанов. Той работи специално по темата за електрификация на транспорта, тъй като в България има около 3000 електрически автомобила.

Само 5 държави в ЕС, сред които и България, не предоставят стимули за закупуване на електроавтомобили, обясни Витанов. Стимулите могат да приемат различна форма - дали с намаляване на данъците или най-малко климатичната им компонента, такси и данъци за автомобила. И другото е директно финансиране за част от стойността за закупуване на електромобил, но по определени и строги критерии до определени киловати. Защото не може държавата да подпомага някой баровец и да му додаде 10 хил. евро да си купи електроавтомобил за 100 хил., обясни Витанов. Затова трябвало да има критерии за електрически форми на транспорт - автомобили, такъв тип мотоциклети, тротинетки.

Трябват комплексни мерки, за да се намалят емисиите в сферата на транспорта - да се акцентира върху жп транспорта, да се купят нови вагони, но и подобряване на инфраструктурата. Да се електрифицира градският транспорт, все повече общини минават на такъв, каза Витанов.

По отношение на частния транспорт трябва да се създаде подходяща градска среда за използването на други видове транспорт, не автомобили - велосипеди, тротинетки. Да има и акцент върху споделеното пътуване.

Електрификацията на частния транспорт отнема години, но когато се насърчава, може да се случи, коментира Витанов.

Той обясни, че 5-те най-големи производители на автомобили вече спират да правят двигатели с вътрешно горене за Европа. И се счита, че 2026 г. ще е тази, в която конвенционалните автомобили ще изравнят цената на електрическите, а след това те дори може да станат по-евтини, обясни Витанов.

Според него процесът по електрификация на транспорта е важен за България по няколко причини - по-чист въздух, но и възможност за откриване на нови високотехнологични работни места. Страната ни произвежда различни компоненти за автомобили и нито един от тях не е свързан с двигатели с вътрешно горене. А произвеждаме софтуер и по данни на клъстъра на електромобилите у нас е възможно да се създадат 50 хил. нови работни места, обясни Витанов.

Колкото по-бързо този тип автомобили стане масов, толкова по-бързо ще се създаде пазар за купуване втора ръка и ще бъдат по-достъпни за хората, смята той.

Това е част от Зелената сделка и финансирането ще дойде от там. Но е въпрос как държавата ще насочи и разпредели този ресурс. По-доцре да имаме по-нисък клас електроавтомобили, но да са по-масови. България може да ползва средствата, за да развие такъв тип производство.

Големият проблем в момента е, че Европа произвежда висок клас електрически автомобили. В Китай например всичко е нисък клас и е достъпно дори за масовия китаец, те успяха да прескочат цяло едно поколение и от рикшите се качват на електроавтомобили и имат изградена цяла екоструктура, обясни Витанов.

Създаването на инфраструктура за зареждане върви като паралелно законодателство в ЕС и до 2035 г. ще има достатъчно на брой зарядни станции.

Санкциите срещу Русия трябва да бъдат пропорционални - за някои държави те не означават нищо, но за други имат много тежки ефекти, защото географски са по-близо до Русия и през годините не са успели да диверсифицират своите източници, коментира още Витанов. За тях трябвало да има разбиране и някаква отстъпка. Не можем да си съсипем икономиката, защото не разполагаме с достатъчно надеждни трасета или други енергийни източници и не може българските граждани да страдат от това, коментира той. Шестият пакет не променя по-скоро нещата за България, което е добре, допълни той. Но разказа, че след месец на преговори все още не е взето политическо решение този пакет да се наложи, а Унгария възнамерявала да наложи вето върху него.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>