Милиардерът Петер Келнер оцелява след падането на хеликоптера, спасителите тръгват късно и умира

07.05.2022 08:58 Георги Банов
Петер Келнер гледа състезание на дъщеря си по конен спорт.
Спасители роняг за останки от хеликоптера.
Петер Хорват е единственият оцелял.
Грегъри Хармс също е оцелял.

Чешкият милиардер и собственик на bTV Петер Келнер е оцелял в хеликоптерната катастрофа от март миналата година.

Починал е малко по-късно, защото спасителите са се забавили фатално. Същата е била съдбата на опитния планински водач Грегъри Хармс. Това става ясно от документите по две дела, които се водят в столицата на Аляска Анкъридж, съобщава adn.com.

Вертолет Airbus AS350B3 на компанията Soloy Helicopters с двама водачи и трима клиенти на баровския комплекс Tordrillo Mountain Lodge се разби на около 24 километра от градчето Палмър в планината Чигач на 27 март миналата година. Това се смята за един от най-сериозните инциденти в историята на хелиските в САЩ.

При инцидента оцеля единствено 48-годишният чешки сноубордист Петер Хорват. Загинаха Петер Келнер (56 г.), Грегъри Хармс (52 г.), пилотът на хеликоптера Закри Ръсел от Анкъридж (33 г.), другият водач на групата Шон Макманъми от Гилууд (38 г.) и френският сноубордист Бенжамен Ларьошо (50 г.).
Келнер е оцелял в инцидента, но е “починал, докато чака спасителите”, се казва в документи по делото на Хорват срещу Soloy. Хармс също така е бил жив първоначално, но е “претърпял тежки и в крайна сметка фатални персонални травми”, се казва в друго дело в съда.

В момента, в който спасителите пристигат, те откриват единствено Хорват. В документите обаче
не се споменява колко дълго Келнер и Хармс са били живи и дали е можело да бъдат спасени, ако екипите са били тръгнали по-бързо към мястото на катастрофата.

По неясни към момента причини излъчвателят, който е трябвало да подаде сигнал, че има проблем, не се е включил при удара в земята. Ако е имало някой, който да е следил полета онлайн, също не е реагирал.
Центърът за координация на спасителите, който разпределя отрядите от парамедици в Аляска, е получил сигнал за закъснение на хеликоптер повече от 2,5 часа след катастрофата.

Националният борд по безопасност на транспорта все още разследва причината за падането, както и това защо никой не е съобщил, че сигналът от хеликоптера е изчезнал над планината Чигач. Докладът за инцидента трябва да е готов по-късно тази година.
Разследващите са открили, че хеликоптерът е маневрирал на малка височина над планинския масив на глетчера. Изглежда пилотът е търсил къде да кацне.

Когато пада, се превърта цели 275 метра,
като оставя след себе си следа от чарковете си.
Хорват, който е бил закопчан за седалката си, е затрупан със сняг от кръста надолу, когато го откриват спасителите на надморска височина 1676 метра, сочат показанията на шефа на екипа. Те са го извлекли около половин час след полунощ местно време. Температурата е била 14 градуса по целзий.
Адвокатката на Хорват Трейси Нътсън описва преживяването му. “Бил е заклещен в катастрофирал хеликоптер, пълен със сняг, авиационно гориво и кръвта на другите мъже”.

Хорват престоя над седмица в медицинския център “Провидънс” в Аляска, включително и четири дни в реанимация, преди да му бъде позволено да се прибере в Чехия. Той е бил със счупени ребра, двете му колена са били извадени и са били оперирани доста тежко, допълва адвокатката. Имал е некроза по ръцете заради дългия предстой в студа и са му били отрязани няколко пръста на дясната, както и всичките на лявата.

“Освен травмата от моменталната смърт на двама човека от пътниците и пилота, г-н Хорват е станал пряк свидетел и на тази на още двама пътници, докато е чакал спасителите”, се допълва в документите на юристката.

Следящият сигнал на хеликоптера изчезва около 18,35 часа местно време на 27 март 2021 г., обясняват разследващите. И сигнализаторът, който трябва да се включи по неясна към момента причина не го прави. Soloy не инициира протокола за забавено пристигане на въздухоплавателно средство, след като той не се е появил в базата си във Висула в 20 часа.

Чак в 21,10 часа, два часа и 35 минути след
катастрофата, центърът на спасителите получава сигнал за изчезнал хеликоптер с шестима човека на борда, твърди говорител на командата в Аляска. Параспасителите тръгват едва след като има уточнено място на катастрофата. Вертолет на друга авиокомпания е пренасочен и открива останки чак в 21,40 часа. Сигналът при спасителите пристига в 21,50 ч.

Параспасителите откриват единствено Хорват жив, когато стигат до останките около 23,45 часа. Само едно тяло е открито извън хеликоптера, на около 10 метра, по гръб и с лице към небето.

По закон всички фирми, които организират пътувания за хелиски без летателен план, са длъжни да следят своите хеликоптери по електронен път, да поддържат постоянна връзка с тях и да има специални планове за реагиране при инцидент.

Семейството на Хармс също е завело дело за убийство по непредпазливост преди броени дни, в което се твърди, че Ръсел не е имал достатъчно летателен опит и е направил грешки, които са довели до катастрофата. Твърди се още, че Soloy въобще не е следила хеликоптера, не е поддържала връзка с пилота и не е инициирала спешни процедури, след като е засечено закъснението.

“Доказателствата към днешна дата са категорични, че починалият Грегъри Хармс е оцелял в катастрофата, но след това е умрял поради липсата на следене на полета, липсата на всякаква комуникация и забавянето с няколко часа на спасителната операция”, се казва в жалбата от неговата партньорка и малкия им син. Говорител на Soloy отказва коментар по това дело, като изтъква причина, че все още се води следствие. Прокурорът на Анкъридж Скот Броудуел също отказва всякакъв коментар.

Хармс е известен приключенец, който следвал снега по цял свят - в Колорадо в началото на зимата, след това Аляска през пролетта и Андите през лятото. Той оцелява в хеликоптерна катастрофа в Чили през 90-те години на миналия век, при която загиват двама, и малко преди да загине, става баща. Има фирма за хелиски Third Edge Heli, но е работил като водач на групи за Tordrillo Mountain Lodge.

Към момента жалбоподателите не смятали да съдят хотела, а търсели първо решение по закона за компенсация на работниците в Аляска, след което можели да заведат и ново дело.

Келнер заедно с Ларьошо бил чест гост на баровския хотел Tordrillo Mountain Lodge. Според данните неговото богатство бе за около 15 милиарда долара и контролираше огромен бизнес през регистрираната в Нидерландия PPF Group. Тя се явява най-големият инвеститор в Централна Европа. Неин говорител също отказва да коментира статията заради продължаващото разследване. PPF продължава
да се разраства след смъртта му, твърди обаче говорител на компанията Леон Русек. “Наследството на нашия основател се показва и в благотворителността. В момента подкрепяме семейства бежанци от Украйна”, обяснява Русек.

Хорват, който е баща на три деца, бе личният фотограф на Келнер и сега е безработен, пише адвокатката му. Soloy Helicopters и неговите застрахователи се опитват да постигнат извънсъдебно споразумение с него, като детайлите по него са тайна, се казва в съобщение на фирмата.

“Екипът на Soloy продължава да скърби за семействата на загиналите, включително това на нашия колега. Надяваме се оцелелият да има пълно възстановяване от травмите”, се казва в официално съобщение на фирмата.

Хотелът Tordrillo Mountain Lodge е поискал федерален съдия да замрази 175 000 долара от компенсациите за инцидента, които се полагат на Хорват до застрахователните полици, да останат в САЩ, за да се покрият бъдещи адвокатски разходи, ако Хорват реши да го съди за забавеното спасяване. Старши съдия Джон Седуик е уважил искането на 18 март тази година.

“Съдиите по принцип вземат трудно подобно решение”, твърди Тим Ламб, който представлява фирмата-собственик на хотела Triumvirate LLC - олимпийският шампион по ски Томи Моу, пионерът на хелиските в Аляска Майк Оверкаст и Майкъл Рийм. Аляска е един от щатите, които са на принципа “губещият плаща”. Или който заведе гражданско дело и загуби, плаща хонорарът на адвоката на победителя.
Според документите по това дело Ламб твърди, че адвокатката на Хорват е заплашила да заведе дело срещу хотела. Нътсън обаче твърди в интервю, че нейният клиент още не е решил дали ще предприеме дело срещу хотела. Тя е категорична, че договорът на хотела със Soloy му вменява “да следи полета”. Това е записано в делото за задържането на парите.

Хорват е подписал документ, според който хотелът няма никаква вина и заради това Ламб смята, че ще спечели лесно делото. Колежката му обаче контрира, че в него няма и дума за закъснелите спасители и пропуска със следенето на хеликоптера.

“Ние не сме направили нищо грешно. Просто е един нещастен инцидент с хеликоптер”, казва в интервю Ламб.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>