Милиардерът Владимир Потанин: Национализация чрез конфискуване ще ни върне в 1917 г.

11.03.2022 21:38
Владимир Потанин

Към въпроса за конфискацията на предприятията на онези фирми, които обявиха изтеглянето си от руския пазар, трябва да се подходи много внимателно, казва милиардерът Владимир Потанин, ръководител на "Норилск Никел". Коментарът му в месинджъра "Телеграм" беше разпространен от пресслужбата на компанията и руски новинарски агенции, пише "Дневник".

"Това ще ни върне сто години назад, в 1917 г., а последствията от подобен ход - глобалното недоверие към Русия от страна на инвеститорите - ще изпитваме в продължение на много десетилетия", казва той.

"Решението на много компании да преустановят дейността си в Русия е, бих казал, донякъде емоционално и може би е взето в резултат на безпрецедентен натиск върху тях от общественото мнение в чужбина. Следователно най-вероятно те ще се върнат. И лично аз бих им оставил такава възможност."

"Случаите на национализация - тоест изкупуване на предприятия от собственика и последващото им прехвърляне в държавна собственост - са известни и в най-новата история. Това е по-цивилизован подход, който по правило се използва за преструктуриране на цели индустрии, често с последваща приватизация. Затова не съм сигурен доколко днес е целесъобразно да се говори за национализация на активи на чуждестранни компании", каза той.

Според Потанин по-адекватна мярка е предложението на Министерството на икономическото развитие - да се въведе външно управление (синдици) в такива предприятия. "Това ще позволи на собствениците да запазят имуществото си, а компаниите да избегнат колапс, да продължат да произвеждат продукти и да плащат пари на служителите си", смята Потанин.

"Считам за много важно в настоящата ситуация мерките за икономически отговор на Русия да са добре обмислени, прагматични и да не водят до допълнителни затруднения за вътрешната икономика. На фона на до голяма степен ирационални и дори истерични събития на световните пазари ние трябва изглеждаме солидни и спокойни, а усилията ни трябва да са насочени не към затръшване на вратата, а към запазване на икономическите позиции на Русия на тези пазари, които овладявахме толкова дълго", препоръчва Потанин.

"Това се отнася например за износа на руски продукти. Не е тайна, че много държави използват санкции, включително като инструмент в конкурентната борба. Би било погрешно, ако Русия със своите действия допринесе за постигането на тези цели. (...) Напротив, ако ни изтласкват от пазарите, тогава трябва да се опитаме да останем на тях, а не доброволно да отказваме да участваме", заключава ръководителят на "Норилск Никел".

Компанията е най-големият производител на паладий и висококачествен никел в света с пазарни дялове съответно 40% и 20% и основен производител на мед и платина.

Други от От страната и света

Проведе се традиционния благотворителен спектакъл "Българската Коледа" (Снимки)

Завърши благотворителния спектакъл "Българската Коледа", който се състоя навръх Коледа в Народния театър "Иван Вазов". Инициативата се провежда за 23-та поредна година и е под патронажа на държавния

Село Зелено дърво остана без ток в коледната нощ

Малко след 20:15 ч. тази вечер габровското село Зелено дърво остана без ток. Спря и осветлението по улиците на селото. То се намира на пътя между Габрово и местността Узана в Стара планина и трафикът

Зеленски: Разговарях по телефона с американските пратеници Уиткоф и Къшнър

Украинският президент Володимир Зеленски съобщи днес, че е разговарял по телефона с американските пратеници Стив Уиткоф и Джаред Къшнър, предаде Франс прес, цитирана от БТА

АПИ: 582 снегорина чистят пътищата, карайте внимателно

582 снегопочистващи машини обработват настилките по републиканските пътища. Работата продължава. Шофирайте внимателно! Това съобщиха от пресцентъра на Агенция "Пътна инфраструктура"

Карети от царските конюшни паркирани в Стара Загора (Снимки)

За царския двор работели първият майстор на файтони у нас Мито Орозов от Враца и синовете му В броя си от събота, 20 декември, вестник "24 часа" разказа подробно за първия производител на кабриолети

>