Шофьорите на тирове и автобуси с 50 евро на ден командировъчни

24.10.2021 18:56 Марияна Бойкова
През януари 2018 г. български превозвачи и шофьори протестираха в Брюксел срещу пакета за мобилност. СНИМКА: РАДКО ПАУНОВ

Между 4000 и 5000 шофьори не достигат на българския пазар на вътрешни и международни превози

От 27 на 50 евро да се вдигнат командировъчните на международните шофьори, когато курсът се извършва от един водач (тъй начерената единична езда). Това предвиждат промени в наредбата за служебните командировки и специализации в чужбина, които са публикувани за обществено обсъждане. Увеличението е с 85%. При двойната езда, когато курс се извършва от екипаж от двама шофьори, увеличението е над 114 на сто, или от 21 на 45 евро на ден.

Единият мотив е, че тази наредба с командировъчните за шофьорите не е променяна от далечната 2007 г. Второто основание е, че през последните години осезаемо се усеща липсата на професионални водачи, не само у нас, но и в целия ЕС. Не достигат десетки хиляди водачи на тежкотоварни автомобили. Дава се за сравнение в съседна Румъния, където минимумът на дневната ставка за командировъчни е 35 евро, като размерът му може да бъде увеличен с 2,5 пъти и да достигне до 87,5 евро. Смята се, че увеличеният размер на командировъчните на българските шофьори ще намали отражението на инфлацията от 2007 г. насам.

Промяната е по искане на бранша, каза Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. “Настояваме за това увеличение от много време. Има вероятност, ако тази промяна не се направи, от догодина да не отговаряме на изискванията на пакета за мобилност и по-специално на евродирективата за командировъчните”, каза още той. Българските превозвачи дълго се бориха против изискването, по идея на френския президент Еманюел Макрон, на шофьорите да се плащат командировъчните, които важат в страната на пребиваване. Арабаджиев смята, че с тези 50 евро за единична езда и 45 евро за двойна ще се отговори на евродирективата.

Освен това превозвачите смятат, че ако не увеличат заплащането, то е възможно българските шофьори да изберат да работят за чужди превозвачи. Засега няма изтичане на български водачи към чужбина, дори към Великобритания, която страда неимоверно от липса на шофьори. Никой от нашите обаче не рискувал работата си за обезпеченост с 3-4-месечни визи за работа на Острова.

Недостигът у нас е към 4000-5000 шофьори, от общо заети реално към 40 хил.души, към 30 хил. са в международните превози, а около 10 хил. карат стоки вътре в страната. Точно този недостиг карал фирмите да не разширяват парка, те подменят старите камиони с нови, но не ги увеличават. Освен това се усещал и недостиг на камиони, ако си поръчаш сега нов, ще ти доставят след половин година, казва Арабаджиев.

Други от От страната и света

Желязков: Отиваме на избори, дано по-скоро има редовно и стабилно управление

Премиерът в оставка Росен Желязков призна, че страната немуниемо отива към избори. Министър председателят се надява възможна най-скоро да има редовно и стабилно управление, което да приеме бюджет

Съдът остави без разглеждане искането за задържане на четвърти обвиняем за убийство в Мадан

Окръжният съд в Смолян остави без разглеждане искане на прокуратурата за задържане на четвърти обвиняем за убийството в Мадан, съобщи председателят на съда Петър Маргаритов

Благомир Коцев: Не съм твърдял, че ще ставам президент

Арестът ми беше една логична стъпка от много събития, които го предхождаха. От началото на мандата ми неведнъж съм получавал сигнали, че всъщност трудно би се работело като опозиционен кмет в голяма

Бургас ще изгражда нова индустриална зона

Община Бургас стартира процедура по урегулирането на нова индустриална зона – Бизнес парк Бургас 4. Тя ще се намира между Бургас и кв. „Ветрен". Ще бъде извършена промяна на няколко подробни

Кола и мотор се удариха на кръстовището пред УНСС, има тежко пострадал

Лек автомобил и моторист се удариха на кръстовището пред УНСС. От СДВР са получили сигнал за инцидента, като на място са изпратени екипи на Спешна помощ и на полицията

>