Няма конфликт на интереси при проф. Богов и проф. Буланов от Александровска

20.10.2021 13:41
Проф. Борис Богов
Проф. Димитър Буланов

На заседание от 20 октомври Комисията за предотвратяване на конфликт на интереси и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ) беше прието решение, с което не се установява конфликт на интереси по отношение на проф. Борис Богов и проф. Димитър Буланов.

Производството на КПКОНПИ е започнало по сигнал за нарушения в качеството им на изпълнителни директори на УМБАЛ „Александровска“ (Димитър Буланов от 31 юли до 19 октомври 2020 г., а Борис Богов - от 19 октомври 2020 г. до 7 юли 2021 г.).

За проф. Буланов се твърди, че в декларация пред Агенцията за публични предприятия е посочил, че не е служител на УМБАЛ „Александровска“ и няма търговски отношения с нея. От документи на болничното заведение става ясно, че има сключен трудов договор между проф. Буланов и институцията, но същият е излязъл в неплатен отпуск и има сключен граждански договор за консултантски услуги.

Твърди се че проф. Буланов заема 5 длъжности – член на Съвета на директорите на „УМБАЛ Александровска“, неин служител на трудов договор в неплатен отпуск и консултант на граждански договор на болницата. Отделно от това е декан на Медицинския факултет на Медицинския университет и преподавател в него, като една от основните бази на университета е „УМБАЛ Александровска“.

По отношение на проф. Богов в сигнала се твърди, че по традиция лекарите в държавните болници преглеждат в диагностично-консултативни центрове към болницата, като се посочва, че не е установено дали Борис Богов преглежда в такъв център.

В хода на производството на КПКОНПИ е установено, че на 2.01.2020 г. е сключен договор между ДКЦ „Александровска“, представлявано от д-р Чавдар Еленков – управител, и Борис Богов, по силата на който на Борис Богов е възложено да извършва медицинска дейност като лекар-нефролог при повикване от възложителя.

Договорът е възмезден и е подновен при същите условия на 4.01.2021 г. Видно от събраните по преписката доказателства, Борис Богов в качеството му на изпълнителен директор на „УМБАЛ „Александровска“ е упражнил правомощия по служба, като на заседание на Съвета на директорите на 29.01.2021 г. е гласувал „за“ приемане на решение за продължаване на договорните правоотношения между „УМБАЛ Александровска“ и ДКЦ „Александровска“ за предоставяне на апаратура.

Според разпоредбите в Закона за лечебните заведения, същите могат свободно да се договарят помежду си за предоставяне на медицински специалисти, медицински услуги, дейности и други. От решението на Съвета на директорите и спецификата на сключения въз основа на него договор, се цели ДКЦ „Александровска“ ЕООД да разполага с необходимата медицинска апаратура, за да могат всички здравноосигурени лица да имат достъп до качествена извънболнична медицинска помощ.

От друга страна, едноличният собственик на капитала на ползвателя на апаратурата - ДКЦ „Александровска“ ЕООД, е УМБАЛ „Александровска“ ЕАД, като и двете лечебни заведения осъществяват дейност на едно и също място и в обществена полза. Изложеното обосновава извода, че взетото решение и сключеният договор са при преобладаващ обществен интерес по отношение на всички здравноосигурени лица.

С оглед на това Комисията приема, че за Богов и за свързаното с него дружество не е бил налице релевантен частен интерес, който да повлияе върху обективното и безпристрастно изпълнение на правомощията или задълженията му по служба.От това следва и невъзможност за реализиране на фактическия състав на конфликта на интереси и съответстващо му нарушение, описано в ЗПКОНПИ.

Проверка от комисията е извършена и за твърдени нарушения при подписване на споразумение за прихващане на насрещни задължения с ДКЦ „Александровска“ от 22.03.2021 г. и издаване на заповед на 5.07.2021 г. за извършване на одитно консултиране за уточняване на постъпилите приходи в УМБАЛ „Александровска“ ЕАД от договора с дъщерното й дружество.

Със споразумението единствено се уреждат насрещните финансови задължения между дружествата, от което не следва облага нито за някое от тях, нито за самия Богов. Издадената заповед също не поражда права за конкретни лица, нито възможност за реализиране на облага за Богов или за свързано с него лице. Липсата на облага води и до липса на частен интерес, а оттам – и липса на конфликт на интереси.

По отношение на Димитър Буланов е установено, че той не е упражнил правомощия по служба във връзка със сключването на трудов договор между него и болницата. Подписът е положен от него единствено в качеството му на лекар и служител, а подпис като представляващ дружеството е положила Мария Куманова, заместник-директор на УМБАЛ „Александровска“ ЕАД.

Липсва частен интерес и при подписване на заповедите за прекратяване на трудови договори с УМБАЛ „Александровска“, тъй като те не създават права, нито възможност за реализиране на облага за която и да е от страните.

Други от От страната и света

Доказаха: Рискът от алцхаймер расте от затлъстяване

При хора с наднормено тегло протеините, свързани с болестта, се увеличават с до 95% по-бързо, показва ново изследване Затлъстяването е един от важните фактори

Държавата плаща първо заплатите, пенсиите и помощите. Ако има пари, и останалото

Отлагат с три години новата такса смет На извънредно заседание в понеделник правителството в оставка взе решение, с което предлага на Народното събрание да приеме удължителен бюджет

Радев: Картините на Васил Горанов преоткриват моменти и личности, изградили България

Талантът, размахът и всеотдайността на Васил Горанов в неговите картини докосват сърцата на всички българи, карат ги да преоткриват моменти, събития и личности от историята ни

Президент или конкурент? Всички гости на Радев искат да знаят като какъв ги приема (Обзор)

Влизането в институцията в днешно време е като влизане в най-голямата партийна централа, обясни му Деница Сачева от ГЕРБ, която сама отиде на "Дондуков" 2

Спешно дадоха почти половин милиард, за да има метро, влакове и по-модерни болници

Почти половин милиард лева успя да намери правителството в оставка на Росен Желязков за метро, влакове, болници, както и за ключови проекти на министерства и общини. 184,4 млн. лв

>