Емоджитата толерантни, пуснаха на езика им и Библията

18.09.2021 16:49
Първите емоджита са изложени в музея за модерно изкуство.
Енциклопедията на емоджитата показва колко вида различни двойки са изобразени на картинките.
Това са най-използваните емоджита в туитър за миналата година.

Те вече са 3633, 112 са новите

Фейсбук ги въведе за реакции

Няколко бяха цензурирани

Думата на 2015 г. неочаквано стана особено популярна в България 6 години по-късно. Тя всъщ-

ност не е дума, а е емоджито, което реве от смях. То превзе заглавията в последните дни, след като главният прокурор Иван Гешев бе заснет да го изпраща на Севделина Арнаудова, пиар на бившия премиер Бойко Борисов.

Гешев нямаше как да избере по-подходящо време, за да използва емоджито. Жълтото лице на човече произхожда от емотиконите. При тях се използват само графични знаци, за да се придаде емоция, например : ). Първата емотиконка е изпратена на 19 септември 1982 г. Тогава професор Скот Фалман от университета “Карнеги Мелън” в Питсбърг изпраща електронно писмо, в което за първи път се използва странично усмихнатото лице.

Фалман употребил

последователността

от символи :)-,

за да обозначи шега и по този начин да разграничи хумористичните от сериозните имейли.

Веднага щом неговото електронно писмо било изпратено, идеята бързо се разпространила в други университети и изследователски лаборатории.

Концепцията придобила глобален ефект само за няколко месеца и се превърнала в широко използвано комуникативно средство – обичано и ненавиждано едновременно.

Днес има огромно разнообразие от модерни емотиконки и емоджита. Те вече не са статични, а се движат. Професор Фалман не одобрява емоджитата. Счита ги за грозни и осакатяващи предизвикателството да бъдеш иновативен по интелигентен начин, изразявайки емоции чрез стандартните компютърни символи.

Фалман споделя също, че е бил изключително шокиран от факта, че негово просто изобретение е постигнало такъв успех, при положение че електронното писмо отнело само десет минути от живота му и било просто нещо, с което искал да изненада няколко приятели.

Всъщност жълтите човечета се появяват през 1995 година. Тогава са едва 76. Масовата употреба обаче започва 2 години по-късно и тръгва от Япония. Именно страната на изгряващото слънце е родината на емоджитата, каквито ги познаваме днес. Тогава един от японските мобилни оператори пуска 176 емоджита като бонус за потребителите си. Самата дума “емоджи” е комбинация от 2 други думи в източния език -

е, което означава

картинка, и моджи,

чието значение е знак

Изобретателят им е Шигетака Курита, който работи за компанията Docomo. Идеята им била да се отличават от другите оператори.

Идеята бързо е прегърната и от производителите на мобилни телефони, “Нокиа” ги включват в апаратите си. Едва през 2003 г. обаче, когато чат програмата MSN също ги добавя, се появяват и движещите се личица. Пикът на популярността им идва с навлизането на смартфоните няколко години по-късно.

Жълтите лица властват до 2015 г. Тогава се появяват емоджита с 5 тона за цвят на кожата. Освен за личицата те са налични и за ръчички. Използването на именно такова емоджи със средно кафяв тон на кожата докара скандал на моделката Кендъл Дженър през 2017 г. Тогава хиляди хора я нападнаха, че е с бяла кожа и няма право да използва по-тъмните нюанси.

След появата на цветовете на кожата бяха въведени и емоджита, които са от различни раси. Освен това бяха създадени и изображения, представящи еднополовите двойки, както и такива, които показват други култури. Налични са и всякакви расови комбинации за двойки. Има емоджита на хора с физически увреждания. Все по-модерно е те да бъдат сексуално неутрални, т.е. да се използват както за мъже, така и за жени. При нежния пол има още една тенденция - представителките му са показани като лекарки, сърфистки, щангистки и други професии, които или са много уважавани, или са смятани за по-подходящи за мъже.

Вече съществува и емотикон за трансджендър пола. Заради коронавируса все по-популярни стават и

малките лица, чиято уста

и нос са покрити с

предпазна маска

Появяват се и емоджита от различни култури, например източната, по-конкретно японската. Това води и до грешни използвания. Да вземем за пример червеното лице с остри зъби, две рогца на главата и черна грива. Често то се използва като знак за демон или дявол. Всъщност е символ за същество от японския фолклор.

То е най-популярно около Нова година. Тогава на места в Япония мъжете се обличат като него, защото вярват, че така ще изплашат злите духове, нещо подобно на кукерските обичаи в България.

Заради популярността на емоджитата фейсбук също ги имплементира в социалната мрежа през 2016 г. Тогава към like бутона (харесва ми), бяха добавени 6 реакции. Социалната мрежа пусна бутоните love (обичам), haha (хаха), wow (уау), sad (тъжен съм) и angry (ядосан съм). Използването им е най-бързия и лесен начин потребителите да изразят моментната си емоция.

За да ги ползва човек, той просто трябва да задържи върху популярния палец нагоре и другите опции му излизат. За да подберат правилните емоджита, екипът за проучвания, инженерите и тези, занимаващи се с продуктите, са прекарали повече от година, подготвяйки пускането им. Те

работили със социолози,

фокус групи и направили

специални изследвания,

за да установят кои емоции да изобразяват новите икони. В крайна сметка са се спрели на най-популярните.

По време на тестовете дори едно от емоджитата отпаднало. Иконката на усмихнато лице със затворени очи била премахната, след като тестовете показали, че не всички разбират смисъла ѝ. Идеята на инженерите била да покажат свенливост, но малцина я схванали. “Даваме на хората повече възможности да изразят себе си по-точно и автентично”, обясниха тогава от фейсбук за нововъведенията. А заради пандемията миналата година те добавиха още една реакция, показваща загриженост. На всяка публикация в новинарския поток се виждат 3-те емоджита, с които хората са реагирали най-много пъти. Човек трябва да кликне върху тях, за да види точния брой. Тогава се показва, ако има и други реакции.

Заради популярността на емоджитата и реакциите във фейсбук от социалната мрежа бързо добавиха опцията и за реагиране на изпратени съобщения в чата. Пуснаха функцията през 2017 г., първоначално само за общите чатове.

Там бяха въведени малко по-различни емоджита от тези за реакциите на публикации. Първоначално пуснатите бяха сърчице, смеещо се човече, палец нагоре, палец надолу, плачещо лице, тъжна физиономия и ядосано изражение. През миналата година ограниченията паднаха и днес човек може да използва всичките емоджита в социалната мрежа.

Към днешна дата в света има 3633 емоджита. Последното обновление стана този месец, когато бяха добавени 112 нови. Популярността на личицата расте постоянно.

През 2018 г. например 15% от всички туитове са съдържали емоджита. През 2020 г. процентът вече е над 24, а през това време и потребителите, и съобщенията, които пишат, са нараснали значително.

Най-популярно остава емоджито, използвано от Гешев - плачещото от смях човече. То е на първо място в света по употреба. Следва го истински ревящото лице. На трето място е загрижената физиономия. В топ 10 влизат още търкалящото се от смях емоджи, звезда, влюбено човече, ръце, свити в молитва, друга версия на влюбеното човече и изчервяване. И въпреки че

ревящото от смях човече

запазва първото си място, спадът в употребата му спрямо предходни години е видим, особено при най-младите.

Поколението Z - между 18 и 24 г., до такава степен го игнорира, че то дори не е в топ 10 на най-използваните емоджита от тях.

Първенството там се държи от сърчице. Милениалите - от 25 до 44 г., пък използват най-вече ръцете, присвити в молитва, сочат данните на фейсбук.

От социалната мрежа са отчели и че ревящото от смях човече най-често е изпращано в месинджър, като обикновено са 3 броя. Затова и то остава първенец в световен мащаб.

Популярността им е толкова голяма, че няколко книги, сред които и Библията, се появяват на езика на емоджитата.

Големи компании като “Пепси” сложиха човечета на етикета на бутилките си през 2016 г. А година по-рано имаше огромен дебат дали да се появи емоджи на хотдог. Спорът бе с какъв сос да бъде представен популярният сандвич от кренвирш в хлебче. “Епъл”, която първа го въведе, реши, че ще е с горчица. Оттогава вече има и варианти за избор с кетчуп, с майонеза, както и без топинг.

А заради огромната им популярност Музеят за модерно изкуство в Ню Йорк взе оригиналния сет от емоджита, създаден от Курита, и ги изложи през декември 2016 г. Колекцията се намира в лобито на музея. “Нямаше как да ги пропуснем.

Ако се замислите, днес

не можем да живеем

без емоджитата”,

обясни кураторката Паола Антонели. “Свикнали сме да изразяваме емоциите и чувствата си през тях”, казва тя.

Както всяко популярно нещо, и емоджитата не минаха без цензура. През 2017 г. фейсбук и инстаграм замениха иконката на боен пистолет с воден. Идеята им бе да се намалят стрелбите в училищата. От 2019 г. двете социални мрежи подхванаха картинките, които имат сексуален подтекст. Две от тези иконки са картинките на патладжан и праскова, които в чат средите се използват със сексуално значение.

По този начин

двете компании

се опитват

да предотвратят онлайн

склоняване към секс Картинките не може да бъдат използвани и за цензуриране на голота от потребителите.

Двойките, които пращат повече емоджита, докато си пишат с някого онлайн, правят повече секс, показа пък проучване на сайт за запознанства.

Изследването с участието на 5675 двойки открило, че тези, които правят редовно секс, използват по-често картинки по време на чат. 

Други от Оживление

Телешки скалопини с богат винен сос

Вашата любима рецепта може да спечели 20 лева. Снимайте как приготвяте предпочитаната си манджа и ставате част от рубриката ГАСТРОГУРУ. Един от вас - известен или неизвестен

Георги Георгиев, който подрежда с кауза София

“Да подредим града с Георги Георгиев” - ето така общува със софиянци председателят на СОС Георги Георгиев. Той направи подкаст, в който разказва за всичко - от това как да помогнем на децата със

Силвия Лулчева и Васил Бинев участват във втория филм на Яна Титова – “Диада”

В главната роля във втория филм на Яна Титова - “Диада”, е 19-годишната актриса Маргарита Стойкова, позната от сериала “Татковци”. Тя играе Дида, която е на 16 години и живее в малък град

Въпросът за условията на труд в киното е на дневен ред в Кан

Въпросът за условията на труд в киното е на дневен ред в Кан, съобщи АФП. Да се работи в киноиндустрията е мечта, която все по-често се превръща в кошмар във Франция

Евелин Костова на 30: Влизам в новото ниво с много мечти, малко планове и с верни приятели

Актрисата Евелин Костова отпразнува 30-годишнината си, обградена от любимите си хора. За това сподели самата тя в инстаграм профила си, като сподели снимки със семейството си

>