С речен парк и велоалеи София се бори за Европейска зелена столица

07.09.2021 11:58 Цветелина Стефанова
Десислава Билева
Качеството на въздуха в София.

Зелен ринг, речен парк и повече велоалеи. Това са само част от проектите, с които София кандидатства за Европейска зелена столица 2023. Кандидатурата на столицата бе представена от заместник-кметът по екология Десислава Билева и Елица Панайотова, която е координатор на "Зелена София" .

София е класирана на второ място в първия кръг на престижния конкурс на база техническа оценка по 12 екологични показателя. На финала на 9 септември ще представим план за действие до 2023 заедно с другите финалисти Хелсинбори, Талин и Краков.

В деветте ключови проекта влизат зеленият Ринг на София – проект за отсечката бул. „Тодор Каблешков“ - гара „Пионер“ - бул. Шипченски проход“- ЖП ареал „Христо Смирненски“ и реализация на първи
участък от трасето: гара „Пионер“ – бул. „Шипченски проход“. Следващият голям проект е речен парк Манастирски ливади Изток. Следващият е парк „Лозенец“, където ще има нова концепция за реализиране на паркова среда върху частни терени. Реките на София е проект за вело и пешеходни коридори по деретата на реките Владайска и Перловска.
Ще трябва да се изградят и няколко пешеходни пасарелки. Предвидено е и озеленяване на училищни дворове и превръщане в споделени паркове в
зоните без достъп до публична зеленина – разработване на ПУП/проекти и пилотна реализация на няколко обекта. Ще трябва да се направят и велосипедни връзки на кварталите с центъра – има разработен проект и
концепции за трите големи квартала „Младост“, „Дружба“ и „Люлин“.

При меките мерки е включен е-билет и развитието на транспорта с тротинетки и колелета. В дългосрочен план да се върви към регулиране на паркирането в целия град. Наредба за озеленяването също влиза тук. Специален фонд "Зелен град", с който да се финансират различни проекти, като зелени тераси и изграждане на възобновяеми източници. Стратегия за биоразноопразието в града също попада сред приоритетите на София.

Над 60% от софиянци избират екологичен начин на придвижване. Целта ни е до 2035 г. градският транспорт в столицата да е въглеродно неутрален, обясни Панайотова. 

София е първият град от Югоизточна Европа, който става финалист в престижния конкурс Зелена столица на Европа, организиран ежегодно по инициатива на Европейската комисия. В надпреварата за носител на титлата през 2023 г. взеха участие 16 града, като София бе класирана на финал заедно с Талин (Естония), Краков (Полша) и Хелсингбори (Швеция).

Целта на състезанието е да подкрепи и стимулира местните власти в Европа в усилията им да намалят негативното влияние на градската среда върху здравето на жителите, както и да прилагат високи екологични стандарти в управлението си. Над 75% от населението на Европа живее в градове и това поставя редица предизвикателства пред общините, свързани с чистотата на въздуха, енергийната ефективност, градската мобилност и третирането на отпадъците.

Кандидатурите на градовете се оценяват от международна експертна група на база на технически параметри и индикатори, свързани с а 12 екологични показателя.

Градът победител ще получи парична награда в размер от 600 000 евро, за да подкрепи реализацията на заложените проекти.

Други от От страната и света

Българска следа в нелегална фабрика за цигари в Италия (Видео)

Разкриха нелегалното производство до Рим с български работници То било с производствен капацитет от 4 млн. къса на ден Италианската Финансова гвардия нанесе сериозен удар срещу международния трафик

КМГ: Железопътният товарен транспорт в Китай отчита стабилен ръст за 11 месеца

Железопътният товарен транспорт в Китай е запазил стабилен ръст през първите 11 месеца на 2025 г., като е допринесъл за намаляване на логистичните разходи и за стабилното функциониране на

Спасяват турист, паднал в пропаст край връх Вихрен

Турист падна в пропаст край връх Вихрен в Пирин планина. Към мястото на инцидента вече се придвижват двама души от отряда на ПСС в Банско. Те са бил качени с хеликоптер с цел по-бързо да стигнат до

Делян Пеевски: Заради политически чадър от ПП-ДБ пуснаха директора Евтимов

"Заради политически чадър от ППДБ, СРС пусна на свобода директора, обвинен в незаконно заснемане на видеа от ученически тоалетни", това се казва в позиция на лидерът на ДПС-Ново начало Делян Пеевски

Гроздан Караджов: Закъснелият влак на ПП-ДБ забави собствената им реформа в БДЖ

Декларацията на ПП–ДБ по повод конкурса за обществена пътническа железопътна услуга е ярък пример как те могат два пъти да настъпят една и съща мотика – първо в управлението, сега в опозиция

>