Любомир Захаринов: вероятно най-скъпата чисто българска интелектуална собственост се създава в сектора на гемблинга и гейминга

11.06.2021 18:28

Американският хазартен пазар достигна исторически рекорд от $13.6 милиарда през втората четвърт на 2021 година. Междувременно както броят, така и обемите на сделките за сливания и придобивания в сектора се увеличават като последната между DraftKings и Golden Nugget Online достигна $1.56 милиарда. За повече информация относно световните тенденции и мястото на България в тях се обърнахме към Любомир Захаринов, собственик на финансово-одитна компания и развиващ холдинга за разпространение и създаване на хазартни игри AlphaBET.

- Г-н Захаринов, защо падат рекордите по обеми на хазартната дейност през 2020 и 2021 г.? Не е ли логично по време на икономическа криза хората да свият разходите си за подобни относително скъпи удоволствия?

- На пръв поглед логиката ви е вярна, но това е един феномен, който може да се проследи до Голямата Депресия преди точно 100 години. Тогава тежката икономическа криза също „прибира“ хората вкъщи – спират скъпите екскурзии, пътувания и развлечения, но знаете ли какво се получава? Американците започват да гледат кино. Именно тогава стартира възходът на Холивуд като по-скоро евтин и изключително забавен начин за ексейпизъм – американците бягат от трудната действителност във въображаемия кино свят. Нещо подобно се получи и по време на пандемията, когато затворените вкъщи и по офисите хора започнаха да играят игри, за да избягат от депресиращото и буквално опасно ежедневие във виртуалния свят на гейминга и гемблинга.

- Как стои България в тези световни тенденции?

- Българският ИТ бизнес в сферата на гемблинга и гейминга е изключително развит, макар и поради специфични репутационни причини това да не придобива достатъчна обществена значимост. Аз дори смея да кажа, че вероятно най-скъпата чисто българска интелектуална собственост се създава именно в тези два сектора – български предприемачи, които правят български мобилни, десктоп и хазартни игри, business-to-business платформи, аналитични инструменти, хардуерни устройства, и други. Всъщност има и няколко чужденци, които решиха да основат международния си бизнес с българска централа и тук да създават своята интелектуална собственост.

- Какво помага на България за подобно успешно позициониране? Данъчната система, или?

- Не бих казал, че данъчната система е основният стимул, макар и все още относително ниската данъчно-осигурителна тежест да дава значителни предимства на работещите у нас компании. Според мен, българската култура, стояща на кръстопът между креативността на Ориента и дисциплината на централна и западна Европа са главният двигател. За създаването както нормалните мобилни, конзолни и десктоп игри, така и хазартните такива, се изисква комбинация от артистична креативност, точност при програмирането, находчивост в конструирането на потребителския интерфейс и ефективност на маркетирането. Българите смея да кажа сме с подчертано изразени таланти във всички тези сфери. Трябва да отбележим и че глобалният гейминг и гемблинг пазар се очаква по консервативни разчети да расте с 5% за периода 2021-2025 година, а според мен темпът ще достигне дори 10%. Може да си представите колко неизползвани възможности и шансове за развитие се откриват за новите предприемачи и стартъпи в такива развиващи се скоростно пазари, сравнено с други стагниращи индустрии. В крайна сметка, инвеститорите в който и да било бизнес гледат потенциала за възвращаемост на капитала и високи стойности са много по-лесни за реализиране там, където „баницата“ расте за всички в сравнение с индустрии, където новите играчи трябва да изядат „парче“ на някой вече съществуващ.

- Може ли публичният сектор да помогне с нещо?

- Българската среда за развитие на креативните ИТ бизнеси като гейминга и гемблинга е относително добра, макар и с някои недостатъци по отношение на защитата на самата интелектуална собственост и подготовката на кадрите. На ниво Европейски Съюз през последните години тече един по-скоро тих дебат дали би могло университетите да създават 2 и 3 годишни бакалавърски програми, където за качествена подготовка такъв срок би бил достатъчен. В тези сфери според мен ситуацията е именно такава – един художник или програмист може да получи университетската си подготовка за около 2 години и да започне работа, където да усъвършенства уменията си. Прекалено много млади ИТ специалисти и артисти изоставят обучението си, когато видят, че една перспектива за 4, 5 и 6 годишно образование просто не отговаря на динамичността на кариерното развитие в ИТ, ИКТ и креативните индустрии.

CV

Завършил е Breda University of Applied Sciences.

Работи и става акционер в българското представителство на 12-тата най-голяма одиторска мрежа в света HLB International.

Създава веригата игрални зали за хазартни игри AlphaBET и онлайн оператора AlphaWin.

LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/lyubomir-zaharinov-6b951620a/?originalSubdomain=bg

Други от От страната и света

Проведе се традиционния благотворителен спектакъл "Българската Коледа" (Снимки)

Завърши благотворителния спектакъл "Българската Коледа", който се състоя навръх Коледа в Народния театър "Иван Вазов". Инициативата се провежда за 23-та поредна година и е под патронажа на държавния

Село Зелено дърво остана без ток в коледната нощ

Малко след 20:15 ч. тази вечер габровското село Зелено дърво остана без ток. Спря и осветлението по улиците на селото. То се намира на пътя между Габрово и местността Узана в Стара планина и трафикът

Зеленски: Разговарях по телефона с американските пратеници Уиткоф и Къшнър

Украинският президент Володимир Зеленски съобщи днес, че е разговарял по телефона с американските пратеници Стив Уиткоф и Джаред Къшнър, предаде Франс прес, цитирана от БТА

АПИ: 582 снегорина чистят пътищата, карайте внимателно

582 снегопочистващи машини обработват настилките по републиканските пътища. Работата продължава. Шофирайте внимателно! Това съобщиха от пресцентъра на Агенция "Пътна инфраструктура"

Карети от царските конюшни паркирани в Стара Загора (Снимки)

За царския двор работели първият майстор на файтони у нас Мито Орозов от Враца и синовете му В броя си от събота, 20 декември, вестник "24 часа" разказа подробно за първия производител на кабриолети

>