51% от българите подкрепят "24 часа" да има резултати в изборния ден

21.07.2021 17:10 Паола Хюсеин
Бетина Жотева, председател на СЕМ (вляво) и Лидия Йорданова от "Екзакта" по време на онлайн конференцията

56% следят екзитполовете и знаят къде да ги намерят, показва проучване на "Екзакта", поръчано от СЕМ

50,9% от българите са убедени, че междинните резултати на партиите в изборния ден трябва да бъдат оповестявани, а 56% търсят информация за тези резултати в поне 3 медии.

Това показва проучване на "Екзакта рисърч груп", направено седмица преди изборите на 11 юли по поръчка на Съвета за електронни медии.

Изводът на социолозите и желанието на хората напълно съвпада с кампанията, която "24 часа" води вече няколко години - да падне забраната в закона за публикуване на данните от екзитполовете в изборния ден. Вестникът дори внесе подписка в 44-ото Народно събрание, в което беше подготвен и законопроект за промяна на Изборния кодекс, но текстовете така и не бяха приети.

Хората, които подкрепят публикуването на междинните данни от изборите, са от всички възрасти и демографски слоеве. Тези, които са против - 24,8%, са предимно с основно образование или на възраст над 65 години. Според възрастните изнасянето на данни в изборния ден е нередно и неприлично, обясни Лидия Йорданова, шеф на "Екзакта".

Същевременно 56% от анкетираните следят междинните резултати от екзитполовете през целия изборен ден и знаят къде да ги намерят. Това са предимно хора на възраст между 30 и 50 г., т.е. в трудова активност, висшисти са и живеят в областните центрове, показва още изследването.

Обикновено те преглеждат повече от 3 медии, което според Йорданова е признак за висока медийна грамотност.

Данните от проучването на агенцията бяха представени на онлайн конференция "Медийни предпочитания на българската аудитория в предизборните кампании за парламентарните избори на 4 април и 11 юли 2021", организирана от Съвета за електронни медии.

Поръчката за двете изследвания отново е на СЕМ. Те са национално представени и са правени в последната седмица преди всеки парламентарен избор.

Според проучванията хората се информират за изборите предимно от телевизията (75% през юли) и от сайтове и портали на медии в интернет (38% през юли. Пресата е предпочитана от 17,2%. Същевременно търсенето на информация в социалните мрежи е спаднало в сравнение с април с над 2% и през юли е 35,8%.

Доверието на анкетираните е било по-високо към обществената БНТ и отразяването й на предизборната кампания в края на март и началото на април (27,4%) в сравнение с юли (24%). Затова пък доверието към частните медии се повишава през юли (40,7%) от 35,3% през април. Привържениците на властта са се доверявали предимно на големите телевизии през април, а феновете на опозицията - на 7/8, "Евроком" и други по-малки канали. През юли обаче почти всички вече гледат предимно големите телевизии. Това показва променена политическа обстановка, която кара хората по-рядко да търсят алтернативи на източниците на информация, обяснява Йорданова.

БНР е най-слушано от радиата на 11 юли - 19,3%, следвано от "Дарик" с 3,7%. Същевременно три пъти повече слушатели се доверяват на общественото радио по време на предизборната кампания, сочат и двете изследвания. В същото време 70% от анкетираните твърдят, че не слушат радио в изборния ден.

И двете проучвания показват, че доверието в традиционните медии (74,9%) е два пъти по-високо в предизборно време, отколкото в медиите, базирани в интернет (25,1%).

Четири характеристики на медиите са особено важни за доверието в тях - достоверност, актуалност, обективност и изчерпателност, показват още изследванията.

Същевременно през юли има спад на обществения интерес към предизборните дебати, който вероятно се дължи на умора, както и на европейското първенство по футбол, което беше по същото време. Пораснал е обаче интересът към събитията, организирани от партиите, както и към разясненията на ЦИК вероятно заради гласуването с машини. Впрочем друго изследване на "Екзакта", направено 3 дни преди изборите през юли, показва, че 24% се притесняват дали ще се справят с машините. Най-нисък е интересът към политическата реклама и през април, и през юли.

Други от Новини

Младеж заби кола в дере в Айтос, пострадаха 15-годишно момиче и мъж на 20 г.

15-годишно момиче и нейният спътник на 20 г. пострадаха при катастрофа в Айтос, причинена от млад шофьор с едва няколко месеца стаж зад волана. По данни на полицията около 23,25 ч

Съдът в Добрич остави в ареста мъж, шофирал след употреба на алкохол и дрога

Състав на Районния съд в Добрич уважи искането на Районната прокуратура за налагане на най-тежката мярка за неотклонение спрямо 27-годишен мъж, привлечен в качеството му на обвиняем за това

Управителят на проверения ресторант: Собствениците са гърци, полицаите не искаха документи

„Бяхме си на работа и дойдоха полицаи на проверка, дори не влязоха в ресторанта. Бяха отвън, всичко беше за 15-20 мин. Нито са искали документи, нито са проверявали персонала, клиентите

Радев към деца сираци: Мечти, воля и усилия - те са гаранция за вашия успех

Иска се увереност, искат се мечти, искат се воля и усилия, защото те са гаранцията за вашия успех. С тези думи президентът Румен Радев се обърна към близо 100 младежи в неравностойно положение

Задържаха мъж, влязъл в шадравана в центъра на Русе

Мъж бе арестуван в Русе, след като влезе в шадравана в центъра на града. Това видя репортер на БТА. Сигналът, че в шадравана има мъж с неадекватно поведение

>